Till mina fantastiska systrar och kraften i vår gemenskap

Jag blev feminist för bara några år sedan, uttalat feminist vill säga. För mig har det faktum att jag nu kallar mig för vad jag hela tiden egentligen varit inneburit såväl en enorm lättnad som en enorm frustration. Jag har i feminismen funnit en förklaring till hur min värld ser ut, en förklaring till vad som händer runt omkring mig i ett samhälle som fostrat mig till att bland annat vårda andra, sätta andras (läs mäns) behov före mina egna, se söt ut och tänka på min vikt. Men att se strukturen har också för mig inneburit, och innebär, att jag får dåligt samvete när jag inte orkar ta striden eller känner hopplöshet när mina argument inte räcker till. När motparten i diskussionen får det där nöjda uttrycket i ansiktet som säger att; ”Lilla gumman, det där håller ju inte, det måste du ju också förstå” fylls jag ibland av vemod. Detta eftersom jag vet att så många kvinnor dagligen har samma känsla utan att kunna sätta ord på vad som egentligen skett. Jag vet att det inte är jag som saknar grund och verklighetsförankring, jag vet att det är min motståndare som saknar insikt och slutledningsförmåga.

Jag kommer fortfarande ihåg känslan i ögonblicket när allt gick upp för mig. Hur jag plötsligt förstod hur allt hängde samman; att jag levde mitt liv inom ett utrymme som var avgränsat av någon annan, där någon annan dikterade villkoren för min frihet och mina möjligheter. Hur mannen som norm och män som individer infiltrerade mitt liv och avgjorde vad som var fint eller fult, rätt eller fel, bra eller dåligt. Denna insikt kan eller vill jag nu inte backa från eller blunda för. Men när jag känner mig liten, svag och vingklippt då tar jag min tillflykt till mina fantastiska systrar. Genom att lyssna till deras kloka ord, se glöden i deras ögon och känna kraften i vår gemenskap blir jag lite mera hel. Med mina systrar kan jag sätta ord på min feminism.

Skrivet av: Maria

Kommentera

