Hur kan en lärare genomföra uppdraget om hen inte är feminist?

Hur kan en lärare förmedla ett jämställt perspektiv inom varje ämne om hen inte ens har uppmärksammat att majoriteten av tryckta skolböcker fokuserar på den enes sidas historia/perspektiv?
Hur kan en lärare behandla alla lika när hen inte vet att denne har olika röstläge mot könen?
Hur kan en lärare behandla alla lika om hen inte vet att den använder ”varannan-tjej-pedagogiken” för att få ett lugnt klassrum?
Hur kan en lärare behandla alla lika när hen inte är medveten om vilka normer som styr samhället?

I skollagen, i lärarens uppdrag och i kursplaner betonas jämställdhetstänket mellan könen. Samtidigt suckar majoriteten av lärarna när 8 mars dyker upp, en del viskar till och med ”var är mansdagen då?” (Svaret på den frågan är 19 november. Btw.) I övrigt lyser mycket av jämställdhetstänket i skolan med sin frånvaro, där temadagar ersätter det vardagliga arbetet.

I viss mån förstår jag varför lärarnas suckar är så tunga då många lärare går på knäna på grund av alla måsten som ska tryckas in i lärarrollen. Samtidigt saknar många den kunskap om kön som krävs för att vilja ta tag i diskussionen. I det lärarprogram jag gick, 2006-2010, ingick bara en till två genus-lektioner som mest var ett evigt upprepande av rosa-blå diskussionen och många ”men i min familj är det faktiskt inte så. Jag fick leka med bilar…”, bla, bla, bla….

Den kunskap jag har, har jag till stor del skaffat mig själv med kurser utanför lärarprogrammet och ett privat intresse för genus. Har inte den enskilde läraren intresset är genusperspektivet i kursplaner och skollagen som att gräva en grop utan spade. Även med spade är det jobbigt i början innan tekniken sitter.

Summan av kardemumman är att ”lärarens uppdrag” inte fullföljs i praktiken då intresse och utbildning saknas hos alldeles för många.

Fortfarande: Hur kan en lärare genomföra uppdraget om hen inte är feminist?

Skrivet av: Lina

2 thoughts on “Hur kan en lärare genomföra uppdraget om hen inte är feminist?

  1. Hmm.. Jag läser till lärare vid Linköpings universitet (andra året) och vi har ändå kopplat in genus en del. Iofs. har vi nog bara haft en kursbok som handlar helt om Genus (Genuspedagogik av Kajsa Svaleryd). Första kursen handlade om sunt förnuft (Klass, genus etnicitet), nu läser jag religion och där har vi kopplat in feministisk exegetik, men även feministisk etik (Vilket iofs. mest är ett namn) i etik-kurserna.
    Alla övergripande VFU-uppgifter har även de berört genus på någon punkt.

    Jag får erkänna att en hel del av det jag kan kommer också från fritidsintresse dock.

    Jonas

  2. Kajsa Svaleryds bok är bra som en lättsmält introduktion, men går tyvärr inte på djupet när det gäller att problematisera normer och genus. Saknar det intersektionella perspektivet helt och utgår från en heteronarmativ värld…
    Jättekul att höra att genus vävs in i utbildningen i Linköping och du tar eget ansvar för att som lärare lära om genus!Jag har gått samma lärarutbildning som Lina och den lämnar tyvärr mycket övrigt att önska när det gäller genus!

Kommentera

