”Barnen är viktigare än kvinnans kamp”

Så sa en väninna till mig när vi diskuterade hur jag och min sambo skulle lägga upp vår föräldraledighet. Som kvinna är det nämligen inte helt problemfritt att välja själv hur en vill lägga upp det så att det blir så bra som möjligt för en själv och sin familj, anser jag. Det finns väldigt mycket åsikter om detta! Och tyvärr väldigt mycket skuldbeläggande.

Jag läste häromdagen Ebba von Sydows blogginlägg, där hon ironiserar över hur skidskyttekungen Carl-Johan Bergman är så mitt uppe i sin VM-satsning att han missar sin dotters födelse och väljer att åka tillbaka till jobbet bara dagar efter. Ebba fick själv ta väldigt mycket skit för att hon började arbeta ganska omgående efter att hennes dotter fötts och ville med sin text peppa honom lite extra och stötta honom i det mediedrev som komma skulle. Hon skrev ”skaka av dig alla påhopp och elaka kommentarer om att du är en usel och egoistisk förälder som tänker på jobbet nu”.

Detta är humor. Vem som helst fattar väl att han inte kommer att få särskilt mycket skit för att han väljer att börja jobba igen så snart?! Män får nämligen inte det särskilt ofta. Bland kommentarerna till inlägget går att läsa att detta borde vara något som varje individ själv ska få bestämma och att familjen antagligen har ordnat detta efter bästa förmåga. Tror jag också de har gjort. Till saken hör dock att det är ett annat ljud i skällan när en kvinna gör likadant. Ta Ebba. Eller ta Laila Bagge som satt i jurypanelen till programmet Idol veckan efter att hennes son fötts – oj,oj,oj. Hur kan hon göra så som mamma? Att hennes son sov på pappans bröst i logen två minuter bort verkade inte spela så stor roll. Varför ville hon ens börja jobba så snart? ”Jag älskar mitt jobb och det är viktigt för mig”! Nej, inte ok. Både Laila och Ebba har förmånen att ha sådana jobb att de kan börja jobba när de själva vill och det är lätt att ha med barnen på jobbet. Så ser det givetvis inte ut för alla. Och långtifrån alla vill tillbaka till jobbet snabbt. Det jag vill åt är den jäkla orättvisan! Den strukturella orättvisan. Hur det för en pappa verkar så helt lätt att ”välja själv”, medan det för en mammas del inte verkar lika lätt att själv fatta det beslutet. Var finns då kapaciteten att välja själv? Den egna fria viljan? Nej, då handlar det om att hon är en dålig och oansvarig, ja rent av egoistisk förälder. Att välja att inte se strukturer gör mig förbannad. Att välja att säga att detta är något som alla måste få bestämma själva gör mig också arg. Det gör mig arg därför att det, enligt mig, inte självklart finns en fri vilja. Jag tycker att det som finns är valfrihet för vissa och en jäkla massa skuldbeläggande på andra. Men vems är skulden? Och kan jag kombinera kampen med att också samtidigt vara en bra mamma för min dotter? Det tror jag!

Skrivet av: Johanna

One thought on “”Barnen är viktigare än kvinnans kamp”

  1. Jag håller helt med dig, förstår inte den kritik som riktats mod Ebba eller Laila, för även om inte barnet vilade i kulisserna ska det inte spela någon roll, för barn kan flaskmatas och det är inte alla (även kvinnor) som tycker det är kul att vara hemma med ett barn, man ska inte skuldbeläggas för det.
    Sen vill jag bara göra ett tillägg. Skuldbelägg heller inte de kvinnor som väljer att ta hela föräldraledigheten (och samtidigt män som inte tar någon ledighet). Jag har fått försvara mig lika mycket som Ebba över att min sambo inte vill vara föräldraledig. Men det finns ingen ojämställdhet i det. Han tycker inte det är kul och jag tycker det är kul. Om det hade varit tvärtom hade jag väl hyllats som en feministisk förkämpe, men vad man tycker är kul och inte måste väl variera både hos män och kvinnor eller? Precis som att man inte ska kritisera kvinnor som börjar jobba ganska snart ska man väl inte kritisera män som hellre jobbar än är hemma med sitt barn?

Kommentera

