Jag försöker lyssna på Märta – men det är fan inte lätt

Gång på gång återvänder jag till Märta Tikkanens smärtsamma text om det dåliga samvetet, Den har följt med mig i många år nu. Jag ger den ibland till mina vänner. Vi är många som borde läsa Märta.

Det är dags
för oss
att skrota ner
vårt dåliga samvete systrar

det här samhället
lever
på vårt dåliga samvete

man behöver inte alls
besvära sig med
att förtrycka oss
så länge vi nogsamt
förtrycker oss själva

Det får räcka nu

Nu är det dags
att skrota ner
vårt dåliga samvete systrar

Jag försöker. Märta sätter fingret på en så öm punkt. Mitt dåliga samvete. Min skuld. Det som begränsar mig mest. Det här samhället har lärt mig att det finns så mycket skämmas för. Det finns så många no-no´s. Så mycket dubbel bestraffning. Så mycket ”Damn if you do – damn if you don´t”.
Man kan ta mig fan aldrig göra rätt.

Man säger att: Tjejer borde ta för sig. Borde höja rösten. Säga ifrån.  Ta sin plats! Så jag gör det. Får höra att; Jag tar mig själv på för stort allvar. Inbillar mig att jag är någon. Man kallar mig ibland både vräkig, uppkäftig och obstinat. Avbryter mig. Säger åt mig att hålla käften.
Nästan gång sitter jag tyst.  Och skäms över att jag inte tar mitt ansvar, utan tittar ner i bordet när du undrar vad jag tycker.

Man säger att: ingen kvinna förtjänar att bli våldsutsatt. Säger att vi ska försvara oss, säga ifrån.  Säger att oavsett vad är vår kropp ändå vår. Så jag tränar på det. Sätter mina egna gränser. Säger nej, när jag inte vill. Får höra att: jag är tråkig. Borde bjuda till. Att jag saknar humor.
Så nästa gång. När man trampar över mina gränser, skrattar jag högt för att slippa höra hur något i mig dör. Och jag skäms över mitt leende och drinken du gav mig.

Man säger att: kvinnoförtrycket objektifierar oss. Gör oss till slavar under skönhetsideal. Att vi borde bränna BH:n och låta håret växa. Och jag ser mig i spegeln. Nyper mig i midjan. Önskar större bröst. Rakare näsa. Skäms. Och testar kanske att låta håret växa. Då säger man: att det är viktigt  att vi inte bekräftar människors fördomar om oss.  Man kan (eller kanske ska) vara både snygg, sexig och framgångsrik – fast man är feminist. Jag rakar fittan och håret under armarna. Undrar för vem. Men mår i alla fall lite bättre när jag ser mig själv i spegeln på morgonen igen. Och jag skäms över att jag älskar att höra när du säger att jag har vackra ögon.

Det här dåliga samvetet. Skulden. Omöjligheten att göra rätt. Så effektiv för att hålla mig på plats.
Jag läser ofta Märtas ord. Tänker att hon det hon säger är så viktigt.
Att det är dags nu.
Skrota vårt dåliga samvete.
Och inte skämmas när vi misslyckas med det.

Skrivet av: Torun

Kommentera

