Min fina mamma!

Jag sitter på tåget hem från Stockholm och tänker på dig och allt du gjort för mig. Undrar om du förstår hur tacksam jag är över att just du är min mamma! Ditt stöd, uppmuntran och värme har varit en stor faktor till att jag vågat ta viktiga avgörande beslut. Till dig har jag alltid kunnat vända mig för råd och stöd. Du har nått fram när ingen annan kunnat. Du har varit både min bästa vän, förebild och mamma.

Jag förundras över hur du fick vårt hem att kännas så rikt. Jag vet att det som ensamstående mamma till tre döttrar var tufft att få det att ekonomiskt gå ihop. Jag vet att du oroade dig men jag kände aldrig att något saknades. Du skapade fest på onsdagar med tacogratäng och chokladbollar till ”Tre kronor” på TV. Det var den bästa dagen i veckan, den handlade bara om oss!

Jag undrar om jag har visat tillräckligt med uppskattning för allt tungt och otacksamt arbete som du har gjort för mig och mina systrar. All disk som du har diskat, all tvätt som du tvättat, all mat som du har lagat, alla bilresor där du hämtat och lämnat och all städning. Det är lätt att imponeras av en händig fars verk men ditt otröttliga arbete ska hyllas minst lika högt. Jag förstår inte var all din ork kom ifrån.

Du vågade frångå normen om att man ska vara två, men du var inte ensam, du hade och har ett rikt vänskapsliv. Du tog för dig trots vissa elaka kommentarer. Du lät ingen bestämma hur ditt liv skulle levas. Även för detta är jag dig tacksam! Om jag väljer att leva med någon kommer jag att göra det av rätt anledningar istället för av rädsla för ensamheten.

Jag imponeras ständigt av din styrka, din stolthet och ditt civilkurage. Det finns få som du men du ska veta att du verkligen behövs! Du borde avlönas med den högsta lön för din förmåga att se brister och skifta perspektiv. Du ser de utsatta och vågar vara obekväm även om priset blir dig högt ibland. Jag ser hur du lika otröttligt ger av dig själv på jobbet som du gjorde hemma under min uppväxt. För det har din kropp fått betala ett högt pris. Bra arbetsmiljö och värdig lön stämmer inte alltid överens med ett kvinnodominerande jobb, även om du har ett av de viktigaste man kan ha.

Du är människa med fel och brister precis som alla andra, jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Du är en av de mest fantastiska personer som jag har träffat! Så tack mamma, tack för att du alltid funnits där, tack för det varma hem som du skapade och tack för att du alltid har vågat vara du. Det har gjort att jag vågar vara jag.
Skrivet av: Katrin

2 thoughts on “Min fina mamma!

Kommentera

