Aldrig trodde jag väl att det var såhär

Gång på gång slås jag av att saker inte är vad jag tror att dom är. Som när jag som 7-åring gick hem från skolan själv för första gången, med väskan över axeln, och fick en bestämd känsla av att precis såhär skulle det kännas att gå hem när jag var tonåring, när jag sen var tonåring och gick hem tänkte jag ofta på att det aldrig kändes sådär. Eller som när jag skulle börja läsa på universitetet och tänkte att det skulle vara sådan hög nivå att jag inte förstod någonting och att kurskamraterna bara skulle prata om intellektuella saker för att sedan visa sig att nivån på undervisningen var fullt förståelig och inte alls sådär högtravande akademisk och kurskamraterna och jag pratade om tv-serier och melodifestivalen istället för Strindbergs samlade verk.

Eller som det här med feminister. När feminism bara var ett abstrakt ord som inte var kopplad till teorier eller till min vardag och jag hade en uppfattning om feminister som en väldigt homogen grupp av människor. Jag trodde då att jag visste hur ”dom där feministerna” var, för att sen, i vanlig ordning, upptäcka att jag hade (helt) fel. När jag nu befinner mig i olika feministiska forum stannar jag ibland upp och tänker  jag kommer ihåg när jag gick på högstadiet och vi diskuterade feminism, aldrig trodde jag väl att det var såhär. Feminister, dessa fantastiska människor! Lika men ändå så olika, arga för samma saker och arga på väldigt olika saker. Vissa engagerar sig i arbetet mot mäns våld mot kvinnor och andra i HBTQ-frågor. Vissa vill reformera skolan och andra arbetar med integrationsfrågor. Människor med helt olika erfarenheter och förutsättningar och med olika drömmar och visioner. Jag har mött så många fantastiska människor med olika berättelser, drömmar och erfarenheter i olika feministiska sammanhang, vissa har jag mycket gemensamt med, andra inte mycket mer än att vi båda kallar oss feminister. Sammantaget är alla feminister jag träffat raka motsatsen mot den homogena gruppen som jag trodde dom utgjorde.

På grund av mina egna erfarenheter av att ha en felaktiv bild av feminism så har jag inte så mycket emot att svara på frågor kring stereotypa bilder som finns kring feminister, jag har heller aldrig något emot att prata om det fantastiska jobb som många feminister gör i olika ideella organisationer, det är något som jag tycker är superhäftigt och visar på bredden som finns ibland oss. Jag tänker att någon av dom där som frågar kanske är precis som jag var och som bara behöver hjälp att sätta ord på saker och ting och få en förklaring på hur samhället ser ut utifrån ett feministiskt perspektiv. Det är dock inte alltid som tonen är nyfiken eller frågande, den kan också vara otrevlig och hotfull,  det gör att jag inte inte alltid orkar förklara och försvara. Det händer också att jag inte orkar för att jag gör det så ofta, ibland känner jag att jag måste kunna befinna mig på en enda fest som inte slutar med att jag sitter i ett hörn och pratar med någon människa om att feminismen visst är viktigt eller att det inte alls bara handlar om lön. Därför tycker jag att det här vi gör med den här bloggen är så himla viktigt, där vi alla ger vår syn på saker och förklarar utifrån våra erfarenheter, skriver om det som är viktigt för oss och att vi kan hylla och stärka varandra. Så att vi kan ge en varierande bild av feminismen och så att vi orkar svara på frågor från sådana som mitt tonåriga jag, för att ge en mer rättvis bild av feminismen och för att vissa att allt inte är vad man tror att det är.

skrivet av: Elisabeth

2 thoughts on “Aldrig trodde jag väl att det var såhär

  1. Jättebra att man pratar om vad feminism är, för det blir lätt en massa fördomar om att det är manshatare osv. Men vem vill inte att kvinnor ska ha samma värde som män? Så alla borde eg kalla sig feminister.

    • Visst är det väl så! Tyvärr handlar det väl om att när man väl kommer ner till hur man kan förändra och hur man visar samma värde är det inte alla som vill förändra. Det är också många som (ännu) inte ser ojämställdheten som finns idag.

Kommentera

