”Jämställdhet är viktigt och bra men vad vill du att vi ska göra?”

Det är inte alltid lätt att agera i praktiken som feminist. När krav på jämställdhet förs fram får en ofta hantera följdfrågan om vad som ska göras. I det ligger två problem.

Dels att jag som feminist inte kan nöja mig med att påtala problem utan det förväntas och ställs krav på att jag även ska sitta inne på den praktiska lösningen. Det är ett problem i sig. I andra frågor räcker det med att identifiera problemet eller att vara kritisk men som feminist måste jag klara av att bemöta följdfrågan om vad som praktiskt ska göras. Jag måste komma med konkreta handlingsplaner om att upprätta jämställdhetsplaner, bryta ner dem i avskilda aktiviteter som utbildningar, värderingsövningar, gruppdiskussioner, utvärderingar mm. Det räcker med att vara mot rasism. En behöver inte konkretisera med alla olika former av handlingar som enligt en massa forskningsrapporter ska leda till lösningar. Men som feminist måste jag ha forskning på allt. Jag måste ha lösningar. Jag kan inte bara tycka att det är förjävligt att kvinnor får lägre lön, att det manliga är normen och jag avvikande, att kvinnor skräms till tystnad och underkastelse på så många sätt. Jag måste belägga, jag måste hänvisa, jag måste kunna lösa. Kommentarer som ”vart har du läst det där?” Vart kommer det där ifrån” får mig att koka.

Det andra problemet är att när lösningarna presenteras ses de som orimliga eller orealistiska. Dessa motargument kommer inte allt för sällan tyvärr från andra personer som också kallar sig feminister. ”jag förstår problemet, tycker lösningen är bra, meeen det kostar ju väldigt mycket.” Eller ”ja, det är bra, men det blir orimligt i praktiken, det skulle bli alldeles för mycket rabalder.” De osakliga motargumenten till konkret handling är alldeles för många. Detta leder till oerhörda krav på oss feminister. Krav som inte ställs på andra och som i vissa fall inte är rimligt att ställa på oss. Extra ont gör det när personer runt omkring mig, som säger sig förstå, veta, hålla med ändå väljer att systematiskt premiera män, hålla män om ryggen och trycka ner eller osynliggöra kvinnor.

Jag ska ändå presentera ett svar på frågan om vad som ska göras. Det som ska göras är att ständigt ifrågasätta sitt eget agerande och på vilket sätt det bidrar till eller raserar strukturerna som gynnar det manliga. Vad som också ska göras är att uppmuntra och bereda plats till de som varigt tysta och marginaliserade. Det handlar om att faktiskt våga göra något annorlunda än tidigare och låta det ta tid, kosta pengar och skapa lite rabalder. Det vinner vi alla på i längden. Slutligen måste kravet på att feminister alltid måste sitta inne på konkreta lösningar upphöra. Att påpeka fel och brister och placera skulden hos dem som är skyldiga är nog.

Skrivet av: Susanna

One thought on “”Jämställdhet är viktigt och bra men vad vill du att vi ska göra?”

  1. Det är jätteirriterande det du säger, att man måste ha lösningar till allt. En sak jag kan tipsa om, som du kan använda som argument när folk tycker att du ska ha lösningar på allt är att jämföra med dödsstraff. Många är i alla fall emot dödsstraff. Men, säger du då, ifall personen säger att den inte tycker det är ok med dödsstraff, det är ju mycket billigare att ta död på alla brottslingar som sitter i fängelse? Och bara för att det är billigare, är det då ok? Det finns ju saker i samhället som måste få kosta, därför att alternativet inte är ok. Och så måste det ju vara med jämställdhet med, kosta vad det kosta vill, men folk måste vara lika värda.

Kommentera

