Det måste sluta handla om att jag ska undvika en våldtäkt

Det är något med sommaren. Den här tiden på året, blir jag mer än någonsin, påmind om min våldtäktsbarhet. Tidningarnas löpsedlar skriker ”Överfallsvåldtäkt” och listar min stads femton farligaste platser. Det tipsas om att man ska undvika att gå hem själv om kvällen. Inte dricka sig för full. Inte följa med okända eller halvkända män på efterfest.
Det kallas onödigt riskbeteende.
Och jag blir så jävla trött.

Jag har ägnat hela mitt vuxna liv åt att passa mig. Akta mig. Vara rädd. Gått omvägar. Tagit taxi. Hoppat över efterfester jag egentligen velat gå på. Låtit bli att vara trevlig mot okända (för att inte uppfattas som flörtig). Stannat hemma för att slippa åka själv genom stan sen. Hållit sms-kontakt med tre vänner samtidigt på väg hem. Gått tidigare fast jag egentligen velat stanna, för att få sällskap till bussen. Druckit vatten istället för en drink. Tagit taxi igen. Valt låga skor för att kunna springa om jag skulle behöva. Tagit en längre klänning, än den jag egentligen ville ha (för att inte uppfattassom utmanande). Jag har anpassat mig så in i helvete. Lyssnat på vartenda råd jag fått.

Och jag är så ledsen för att säga det. Det hjälper inte. Jag önskar det hade varit tillräckligt. Men, trots allt jag undviker. Trots allt vi gör. För att inte vara ett ”attraktivt objekt” För att inte ägna oss åt ”onödigt riskbeteende”. Likt förbannat blir vi tjejer våldtagna. Både på väg hem från krogen en lördagsnatt. Men också i en taxi på måndag morgon. Av vår partner en tisdagskväll. Av killkompisen på en efterfest där alla andra somnade. Av arbetskollegan en onsdag när det bara är vi två kvar som jobbar över.

Problemet är inte vi.
Anledningen till att tjejer våldtas är inte att vi ägnar oss riskbeteenden.
Anledningen är att män (för majoriteten av förövarna är män) tar sig rätten att ha sex med tjejer som inte vill. För att män inte kan respektera ett nej.

Kan vi inte flytta fokus för ett tag?
Låta denna sommarens tipslista istället vända sig till er:
Våldtäktsmän.
Förövare.
Er jag uppmanas akta mig för.

  • Till att börja med, respektera ett nej.
  • Respektera även det outtalade nejet. Ni vet, det där som bara känns. Man känner väldigt ofta och ganska enkelt om den man själv vill ha sex med, vill eller inte. Om man känner på sig att den inte vill, låt bli. Är du tveksam. Låt bli.
  • Om du har svårt att respektera ett nej, till exempel i samband med att du druckit alkohol. Låt bli att dricka.
  • Om du tycker att en drink eller en komplimang är ett pris du betalar för att få ha sex med en tjej. Låt bli att bjuda tjejer på drinkar. Låt bli komplimanger. Vi är inga handelsvaror. Du kan varken köpa mitt sällskap eller min kropp med en dåligt blandad cosmo eller med kommentarer om mina ögon.
  • Om du tänker att tjejers val av alkoholintag, klädsel eller dansstil egentligen är ett sätt att signalera att de gillar att tvingas till sex, har du 1. fel. och behöver du 2. hjälp att hantera din/ditt kvinno(syn)hat.
  • Om du känner på dig att du har en vän, som kan ha svårt att respektera kvinnors rätt till sin egen kropp. Se till att följa honom hem eller i alla fall ha kontakt med honom tills han är hemma, så att du själv kan sova lugnt sen.
  • Om du vet att din vän ändå hade sex med något mot dennes vilja. Anmäl honom. Det är ett brott. Ett allvarligt brott.

Till alla er som våldtar. Ni har ett val.
Till alla er som våldtas. Det är inte ert fel.

One thought on “Det måste sluta handla om att jag ska undvika en våldtäkt

  1. Och män som våldtar bryr sig ju inte om hur man klär sig eg, för dem är det ju något slags maktspel. Jag har blivit tillfrågad om jag vill hänga med gamla gubbar i bilar när jag som 15-åring stod osminkad med stor luvtröja och pösiga jeans på en busshållplats. För de här äcklena spelar det tydligen ingen roll hur man ser ut.

Kommentera

