Nej, jag BEHÖVER inte kuk.

Att kvinnor tar plats på olika sätt förefaller oerhört provocerande för en del. Främst män. Provokationen är jag övertygad om finns på olika nivåer i samhället, från familjen, umgängeskretsen, arbetsplatsen och det offentliga rummet på olika sätt. Detta tar sig olika uttryck. Det kan vara härskartekniker som utövas för att på ett svårt-att-sätta-fingret-på-sätt visa kvinnor att ”här får du inte ta plats”. Det kan vara direkta tillsägelser, såsom till flickan som stojar och pratar för mycket. Jag har tidigare skrivit om hur jag själv blev kallad för näbbgädda i skolan.

Sen finns det de män som ger uttryck för sin provokation genom att nedlåtande och överlägset trycka till med ett ”hon har nog fått för lite kuk” eller andra formuleringar med samma innebörd. Detta hände till exempel frilansskribenten och debattören Lisa Magnusson i förra veckan. Ni kan läsa om händelsen på hennes blogg. I slutet av förra året råkade även journalisten Hanna Hellquist ut för ett liknande ”tips” från en snubbe som minsann kände att hon gott kunde ”unna sig ett gött knull”

Jag blir liksom förundrad av olika saker i de två olika fallen, denna fråga och tipset kom ju i två olika situationer. I ena fallet ifrågasätter en man Lisa Magnussons skrivande och tycker att även om hon förvisso ibland skriver skitbra saker och är en smart tjej så är det så himla mycket dynga däremellan. En tänkbar anledning är alltså för lite kuk enligt snubben ifråga. Att en kvinna skriver något han inte håller med om måste bero på något, och med lite kuk så hade hon kanske rättat in sig i ledet och inte producerat så mycket dynga. Att inte alltid dela världsuppfattning vore ju alltför långsökt att acceptera. Måste finnas enkla förklaringar och det som ligger honom närmast till hands är uppenbarligen kuken.

För Hannas del så kom snubbens tips mer som ett vänligt sådant så hon inte skulle vara så sur längre. För vem ska behöva gå runt och vara sur eller arg? Glad, kåt och tacksam eller hur var det nu idealtillståndet för kvinnor såg ut? Så hon borde helt enkelt ”unna sig ett gött knull”. För det första har vi detta med att ”unna sig”. Som om vi kvinnor liksom går och håller på det där med att bli penetrerade av manslemmar för det är något vi ”unnar oss”. Efter god prestation på jobbet, efter en slitsam dag eller när vi vill lyxa till det i vardagen liksom. Sen tycker snubben att det inte bara ska unnas ett knull, utan ett ”gött” knull. Känns fint att han ändå tänker på att även kvinnor vill uppskatta sitt sexliv och njuta av det. Eller hur?

Lisa Magnussons svar på frågan om hon har fått för lite kuk är alldeles perfekt tycker jag. En sådan fråga kräver faktiskt en motfråga då den saknar all substans, verklighetsförankring och respekt utan istället osar av kvinnohat, mindervärdeskomplex och fallosdyrkande av orimliga proportioner.

Så nej, kvinnor behöver inte kuk. Sorry ni grabbar som levde i den villfarelsen. Det finns de kvinnor som vill ha kuk, så är det ju. Men det bör alltså inte sammankopplas med någon form av behov. Jag vill ha en stor chipspåse framför mig i detta nu men det har jag sannerligen inget behov av. Bäst att göra en liknelse på den nivån i det fall någon man som gärna tipsar om kuk som universellt botemedel läser detta.

Vi har en alldeles extrem hetero- och penetrationsnorm i vårt samhälle. Dessa kommentarer om arga kvinnor som stillar sig bara de får sig en dos av manligt kön visar på dem båda. ”Idén” att kvinnor endast kan vara tillfreds om de får denna regelbundna dos kuk skulle följaktligen leda till att samtliga lesbiska lever i ett konstant tillstånd av raseri, ilska och otillfredsställdhet. Vidare finner vi kvinnor i samma tillstånd som inte har penetrerande samlag med män (här är då många av uppfattningen att endast penis i slida är att räkna som sex och samlag, det är penetrationsnormen, sen att en minoritet av alla kvinnor ens får orgasm enbart genom detta är ett inlägg för sig). Jag tänker vidare likt Lisa Magnusson att om kuk nu är så välgörande för kropp och själ så borde det rimligen finnas en mängd områden där detta kan tillämpas? Typ för att alla ska kunna bli bättre skribenter och författare, bättre musiker, gladare och mer tillfreds med livet helt enkelt. När vi ändå håller på, vad sägs om för att fixa världsfred?

 

Avslutningsvis. Nej, kvinnor BEHÖVER inte kuk. Nej, det är INTE roligt när kommentarer om att så är fallet förmedlas.

 

//Bea

 

 

4 thoughts on “Nej, jag BEHÖVER inte kuk.

  1. När jag läser det här får jag en känsla av feghet och rädsla inför den grupp människor som väcker den sida av dig själv du inte har accepterat. Den här texten känns så normativ. Jag tycker att det är en härskarteknik i sig, att intellektualisera en sån kommentar. Nu vet jag inte så mycket om just den snubben och det var ju inte så stiligt, men jag skulle aldrig ta en sån kommentar ordagrant. Jag tror han är frustrerad över att ni saknar humor och drogar er i battlande

  2. Oj, nu råkade jag (iPhone-nybörjare) komma när någon skicka-knapp innan jag tänkt och skrivit färdigt, men jag står för det ovan.

    Det är enkelt att döma ut honom. Men det är mer intressant att ställa sig frågan varför han och många andra beter sig på det viset. Många män längtar efter att få kunna slappna av i sin sexualitet och humor. Det är en naturlag att inte göra det hur som helst inför de som bara är ute efter att bråka. Man kan inte öppna sig i sårbarhet till någon som inte bejakat sin sexualitet tillräckligt. Därav uttrycket ”unna sig”. Han uttrycker sina känslor och det blir bara fel att tolka honom intellektuellt, vetenskapligt, teoretiskt och ordagrant. Han känner sig inte förstådd i sin manlighet och tänker då att ni skulle ha en vänligare attityd efter en djupdykning i det undermedvetna. Många kvinnor lider av en inre konflikt att dom av idealistiska skäl inte kan acceptera att dom tänder på mycket s k heteronormativt. Och jag skulle bara vilja krama dom och låta dom erfara att manlighet i sig är inget fult. Men vi måste mötas på mitten. Vi måste intressera oss för varandra (psykologiskt). Jag tycker du ska ta den här texten till din psykolog, om du har träffat någon bra som du kan lita på. Ha nu en underbar feministisk resa!

  3. Jag håller verkligen med dig om det där med penetrationsmormen. Det e jättetråkigt.

    Tänkte också på det där med chipspåse att det är i likhet med KUK, något som fyller upp en. Lite samma sorts behov.

    Ja, om KUK används rätt, kan det absolut förbättra alla dom områden du nämner.
    Jag anser att ett seriöst bejakande av sexualiteten är en viktig faktor för, ja, världsfreden.
    Många feminister borde själsligen knulla runt med taoism och jungiansk psykologi. Det är DELVIS när dom perspektiven saknas som feminism (eller en variant på det, som inte alla feminister skriver under på) blir ”hatad”. Även om hatarna själva inte är medvetna om det.

    Jag kan känna igen mig själv i att instinktivt säga något extra dumt när någon inte vill förstå mig, men vill utnyttja mig för sina egna psykiska begär. Jag tänker att i hans ord, döljer det sig ett symboliskt budskap han inte är medvetet medveten om att bejaka sex och humor

  4. Liknande kommentarer har man fått höra. Jobbar inom atg och svenska spel. Iochmed dom nya reglerna så är leg obligatoriskt när man ser ut att vara under 25. Men för en viss herre så var det det dummaste han hade hört. Han blev nekad Så då hade jag fått för lite kuk och var en bitterfitta samt surkärring. (jag är 21). Tror att män som yttrar sig på det här viset har svårt att hantera ett ”Nej”. Uschamejja

Kommentera

