För dig Elis är kampen det viktigaste jag vet

Igår möttes jag av nyheten att, om det fortsätter i samma takt som nu, kommer det dröja 100 år innan kvinnors löner har hunnit ikapp männens. 100 år.

Jag kommer för längesedan att vara begraven.  Mitt Gudbarn, 2 år gammal idag, kommer  att ha slutat arbeta för länge länge sen, kanske är hen inte ens i livet om 100 år. Min livspartners syskonbarn kommer även dom att ha uppnått pensionsåldern med råge. Om jag får barn så måste det ske inom ca 15 år (pga av min ålder). Mina eventuella barn kommer att leva och arbeta i ett system där kvinnor har lägre lön än män, bara för att dom är kvinnor.  Alla som idag lever kommer aldrig uppleva en utjämning av löneklyftan som finns mellan könen i sitt arbetsliv, dom flesta inte ens under sin levnadstid.

Alla som idag lever.

Jag vill måla upp ett hypotetiskt scenario för er där jag får ett barn om 5 år. Det barnet får barn när det är 30 år och det barnet (barnbarnet) i sin tur får barn när de är 30 år. Det barnet (barnbarnsbarnet) kommer att vara 35 år när kvinnor och mäns löner ligger på samma nivå. Vi tänker oss att det blir en flicka som får heta Elis (efter gammelmor-/farmor).

Hej Elis!                                                                                                 Karlstad 2012-09-25

Grattis på 35-årsdagen!

Enligt en prognos som gjorts i år, 2012, så har lönerna när du läser det här, 2112, nått en jämställd nivå. ÄNTLIGEN! Det var fan i mig på tiden! Du har troligtvis redan varit ute i arbetslivet ett tag, jag vet inte hur det ser ut i din tid, men i min tid har du nog jobbat och pluggat lite omvartannat i ca 17 år redan. Under den tiden du varit ute i arbetslivet så har du tjänat mindre än dina manliga kollegor, det kommer resultera i att du får lägre pension än dom när du väl uppnår pensionsålder (kan tänka mig att det känns långt borta för dig nu). Det gör dig nog arg, du ska veta att det gör mig arg och ledsen, uppgiven men stärkt att fortsätta kämpa.

Jag hoppas att prognosen som kom igår var fel. Att du aldrig har behövt uppleva löneklyftor på grund av kön. Vi är många nu som jobbar för att det ska gå snabbare, för att du och dina kvinnliga medarbetare ska ha rättvisa lönevillkor. Tyvärr går det långsamt, det är många i min tid som hävdar att det inte är ett problem. Det gör mig arg och ledsen, speciellt när jag tänker på dig och alla kvinnor som levt mellan oss två. Vi två kommer kanske aldrig att träffas och ändå kommer det att ta till din tid innan det som är en av de stora effekterna av ojämställdheten i min tid att rätta till sig. Jag försöker trösta mig med att om du har eller får barn så kommer det i alla fall inte vara ett problem för dom, förutsatt att jag räknat rätt och alla skaffar barn vid 30. Om mina barn och barnbarn (och dina mor-/farföräldrar och föräldrar)  får barn tidigare så är jag rädd att även dina barn ligger risigt till, och att du nog har varit större del i arbetslivet med lägre lön än dina manliga kollegor än bara 17 år. Å andra sidan, deras barn, mina barnbarnbarnsbarn, dina barnbarn, kommer i alla fall att klara sig.

Det finns mycket jag vill berätta för dig, om mitt liv idag, och ännu mer jag vill fråga dig om hur det är hos dig. Mycket jag vill jämföra, hur mycket den feministiska kampen faktiskt förändrat på lång sikt, men tyvärr går det ju inte. Jag får bara skriva det här och hoppas att det når dig. Jag vill att du ska veta att vi är en hel del här, 2012, som kämpar för att förändra för att du ska ha det bra. Hoppas du har det bra, att det inte finns någon ojämställdhet eller ojämlikhet hos dig. Att människovärdet respekteras och att ni kan se individer för att det inte finns några diskriminerande strukturer. Jag hoppas verkligen att du har det bra. Och jag hoppas att du får en bra pension som räcker till till det du vill göra när du kommer dit.

Med kärlek och värme till dig mitt barnbarnsbarn

Kram

Elisabeth

One thought on “För dig Elis är kampen det viktigaste jag vet

  1. Åhhhh! Vill också skriva ett sånt där brev till min avkommas avkommas potentiella avkomma. Alla vettiga borde göra det. Borde finnas nåt bra sätt att ”testamentera” vidare sitt brev så att det når rätt person i framtiden.

Kommentera

