Sluta tjafs och börja slåss

Sluta uppfostra pojkar till kriminella är slutsatsen i en artikel i min nya favorittidning ”Modern psykologi[1] som jag hittade på jobbet, där en forskare inom våldsbrottslighet på Brottförebyggande rådet menar att så som vi uppfostrar våra pojkar uppmuntrar vi dem till ett våldsbeteende. Med vi, menar jag, föräldrar och resten av samhället. Tragiken slog mig när jag insåg att pojkar berövas av fysisk kontakt i form av kramar och kos i tidigare ålder än flickor. Att citatet ”pojkar gör så, det löser konflikten på en gång istället för att gnabbas” faktiskt leder till ett uppmuntrande av våld. Från dagis och framåt. Mantrat att det är bättre att slåss än att gnabbas har säkert flera av er hört. En härlig rak höger framför argumentation, =tjafs , löser snabbt en situation. Att föräldrar som upprörs över att deras son har varit i slagsmål på dagis vinkas bort med citatet som tåls att upprepas ”pojkar gör så”.

Jag personligen har aldrig (peppar, peppar ta i trä) varit utsatt för våld i mitt privatliv. Det allvarligaste våldsbeteendet jag har upplevt på nära håll är utanför Råsunda av och till. Kanske inte helt intressant för en del av er men ändå ett intressant fenomen där personer (läs: män) möts för att slåss i grupp som, låt mig kalla det, hobby. Mitt deltagande har inte varit i form av knytnävar utan snarare att lyssna på debatten. What to do? Pengar hit och pengar dit, polisinsatser, rädda barnfamiljer, sabotage i städerna, klubbarna förlorar pengar och samhället likaså. Aldrig har jag hört i dessa diskussioner att det är ju majoritet män som slåss. Kanske kan jag komma ihåg någon som har velat diskutera pojkars identitetsskapande i koppling till fotbollsvåldet men aldrig i den stora debatten.

Åsikten om att huliganer bara är dumma i huvudet, kanske stämmer i vis mån men sen då? Finns det inte någon mer förklaring. Varför söker sig män från olika grupper i samhället till att slåss i grupp som en kick? Är det inte något fel i det, utöver att det kostar samhället och klubbarna pengar? Eller ska vi bara motivera det med att ”pojkar gör så”. Inte att våld är normalt från dagis och uppåt för många pojkar eller att pojkar uppfostras att alltid/oftast ha makten eller vara i centrum. Vilket leder till att när de blir äldre och inte är i centrum längre grepar de efter det enda de kan, att ta igen detta med våld. Får jag föreslå ett exempel som att tro, att om jag spöar några medlemmar från motståndarlagets supportrar så skulle det påverka …. vad det nu är de tror att de påverkar.

Lagsportens värld är en så stor del av många människors liv oavsett som supportrar eller aktiva i klubbar genom att spela. Lagsportens värld ska vara en förebild för unga brukar det sägas. Där gnabb kan hånas.
På en av de senaste matcherna fick vi i publiken träffa årets Gothia Cup vinnare i halvtid. Två flicklag ur olika årskullar. Halvtidskommentatorn intervjuade en av flickorna och frågade hur de hade gjort för att vinna. Varav hennes svar var:
– Att de hade jobbat tillsammans och hållit ihop laget.
Inget tjejgnabb alltså?
– Eeehh, nä (något osäkert svar)
VAD ska den 13-15 åriga flickan svara på det, herr kommentator?
Brukar han ställa frågan till pojkarnas lag:

– Hur vann ni?
– Genom att jobba tillsammans och hålla ihop laget.
– Jaha, inget köra upp galgar i analen, alltså? (vilket förekom inom AIK:s pojklag en period)
Eller:
– Jaha, inget spela rövboll alltså?

Är detta också: ”pojkar gör så” det är kul, men gnabb det är fasansfullt och inget att uppmuntra, något att skämta om. Sluta tjafsa nu. Sluta gnabbas nu. Vad hände med: pennan är mäktigare än svärdet?

Jag och min bror var typiska tjafsare när vi var små. Kunde hålla på i evigheter. Vi var asjobbiga, jag vet. Bästa-kompisar-syskonparet de slogs, de klappade till hårt när de hade en konflikt. Blod kunde förekomma. Detta var något som vi fick höra var bra. Att det var bättre att slåss så att det gick över istället att tjafsa. Jag som är en fegis försökte väl slå lillebror men han slog ju tillbaka och det gjorde ont. Då tjafsade jag hellre. En mycket dålig egenskap fastställd av lärare, föräldrar och barnen i min omgivning. Att slåss är bättre, det går över fortare då.

Går det verkligen över fortare då? Eller eskalerar det bara och leder till något värre nästa gång. Till en kick, ett sätt att återta makten, ett sätt att kontrollera vardagen. Vilka är det sen som blir utsatta för detta våld. Syskon, klasskamrater, lagmedlemmar, någon på krogen som förtjänade det, frugan, barnen. Hur går ordningsföljden? För oftast finns det ett offer när det kommer till våld.

Redan på dagis hörs ”pojkar gör så” och de som säger det mest är lärarna. Men genuspedagogiken hör inte hemma i skolan för tydligen kan man säga ”pojkar gör så” resten av pojkarnas liv som om det inte hade en effekt på samhället. Det senaste jag hört är att även tjejer har börjat bilda firmor (organiserade supporterklubbar som slåss för sitt lag). Har de också hört att det är bättre att slåss än att gnabbas. I jämställdhetens namn vill jag påstå att detta inte är en positiv utveckling och vi vuxna kanske bär skulden trots allt, om vi inte försöker stoppa det.

Vart vill jag komma med detta? Jo, språkets roll i genus-tänket är viktigt. ”Pojkar gör så” är något som vi bara säger och det är inget att överanalysera kanske en del anser nu. Som om språket inte har någon makt. Ändå kan jag uppleva att det är ord som sårar mest och används mest för att såra, innan våldet kommer.

Så uttrycket: ”pojkar gör så”, gulligt när de är 6 år på dagis mindre gulligt i skolans korridorer i nian eller utanför Råsunda där smockan hänger i luften.

 

 

 


[1] Modern psykologi, Maj 2011. Skärpning pojkföräldrar av Ana Udovic

2 thoughts on “Sluta tjafs och börja slåss

  1. Bra text! Litteraturtips för vidare läsning: Stephan Mendel-Enk –
    Med uppenbar känsla för stil och Jesper Fundberg – Kom igen, gubbar! Om pojkfotboll och maskuliniteter.

Kommentera

