Idel ädla män hedrar Nobel

Under veckan som gick offentliggjordes årets Nobelpristagare. Sju män och en gigantisk organisation får årets ärofyllda priser. Idel ädla gubbar även inom jätteorganisationen EU.

Jag minns att jag var fantastiskt glad förra året när tre kvinnor fick Nobels fredspris. 2009 fick fyra kvinnor Nobelpriset och för första gången delades ekonomipriset ut till en kvinna. Det året ökade andelen kvinnliga pristagare sedan starten 1901 från 4,8 till 5,3 procent. Andelen ligger efter i år på ungefär samma nivå.

Eftersom jag inte är bevandrad bland världens alla forskare så kan jag ju inte vara så förmäten att jag pekar på att dessa minsann inte är värda Nobelpriset. De är säkert hur smarta som helst och deras upptäckter är troligen fantastiska. Jag får liksom lita på de som kan fysik och sånt bättre än jag.

Det jag däremot är något bevandrad inom är hur det ser ut inom högskolor och universitet. Och hur det ser ut där påverkar såklart vilka som får möjligheten att komma på alla de där smarta sakerna som kan ge Nobelpriset. Och där har kvinnor inte så stor plats. Förvisso kan jag bara säga det om Sverige, men då det brukar bli ramaskri när kvinnor är i majoritet så är jag övertygad om att jag skulle vetat om det fanns något universitet i världen där det kryllar av kvinnor som forskar för glatta livet med Nobelpriset i sikte.

Nej, nu tänker kanske någon: ”det är faktiskt ASMYCKET kvinnor på högskolor och universitet”. Ja, det är sant. På grundutbildningen och forskarutbildningen så är det en majoritet kvinnor (sen är det otroligt könssegregerat mellan olika utbildningsområden, mer om det en annan gång). Och det är ett resultat av de samhällsförändringar som gjort att unga kvinnor läser vidare i högre utsträckning idag än förr, och att de har högre betyg är de unga männen. Så är det (och det är också ett problem, som jag dock inte ämnade behandla här just idag).

Så, det är alltså en majoritet kvinnor på utbildningarna idag. Bland professorerna hittar vi dock runt 20 % kvinnor. Utvecklingen till dessa 20 % har gått relativt snabbt kan tyckas, drygt 10 år. Så då kan man kanske förledas tro att det väl ”löser sig” med tiden som det finns de som tror. Tiden läker alla sår även ojämställdhetens dito…Tyvärr är det ju inte så enkelt (tänk att det aldrig kan vara det). Om professorskåren ska bestå av hälften kvinnor och hälften män om 20 år så behöver andelen nyrekryterade professorer varje år uppgå till 57 %. Och om det fortsätter som idag så är det bara 31 % kvinnor om 20 år (1). Och för att få professorstitel så måste man också få utrymme att meritera sig för det, få forskningstid så det finns möjlighet att göra det. Och för det krävs det ett aktivt arbete inom lärosätena i vårt land för att möjliggöra för fler kvinnor att uppnå professorstitel. Det krävs också ett medvetet arbete i att se över hur forskningsmedel fördelas och hur excellensmiljöer utses och får forskningspengar. Det krävs att fler män åtar sig diverse nämnd-, styrelse-, kommitté- och massaannat-uppdrag inom universiteten så att kvinnor kan lägga sin tid på mer forskning. Både män och kvinnor ska ges möjlighet att göra karriär som forskare. Så är inte fallet idag.

Det krävs således massor med saker för att nå till den dag då jag inte ska behöva bli sådär euforisk över att tre kvinnor mottar Nobelpriset. Jag ska kunna bli euforisk över de fantastiska grejer som Nobelpristagarna kommit fram till, upptäckt eller arbetat för fred, oavsett vilket kön de har. För den dagen vet jag att inte kvinnor slår huvudet i universitetens glastak.

(1)    http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/93/71/335a68de.pdf

 

//Bea

One thought on “Idel ädla män hedrar Nobel

  1. Med tanke på kvinnors förutsättningar inom universitetsvärlden kanske en ska vara glad att det finns kvinnor överhuvudtaget som fått ett Nobelpris? De måste alltså ha varit så enastående att de helt enkelt inte gick att bortse ifrån.
    Fast mest blir jag väl deprimerad. Och ARG!

Kommentera

