P-piller nyckeln till tjejers sexuella frigörelse, eller?

Jag hade mycket problem i samband med att jag hade mens som ung. Återkommande var svåra smärtor, migrän och kraftiga blödningar. Jag besökte därför en ungdomsmottagning får att be om råd. Jag var nervös inför besöket, det kändes vuxet och spännande att sitta i väntrummet. Min storasyster, fem år äldre, hade följt med som stöd. Jag var 14 år.

Det blev min tur. Jag berättade om mina problem. Fick frågor om pojkvän vilket jag svarade att jag hade men att vi inte hade sex. Rådet blev att jag skulle börja äta p-piller, det skulle tydligen göra under mot mina problem i samband med att jag hade mens. De var dock lite osäkra pga. min låga ålder, jag var tydligen inte helt färdigutvecklad ännu. De rådfrågade därför en läkare som godkände utskrift av p-piller. Ingen berättade egentligen för mig om möjliga biverkningar eller risker. Så här i efterhand upplever jag det som att jag inte fick en chans att riktigt välja. Jag visste ju inte vad det innebar eller kunde komma att innebära. Trots att jag vid tidpunkten inte var sexuellt aktiv började jag dock att lydigt dagligen äta min dos med hormoner. Visst minskade problemen jag tidigare haft i samband med att jag hade mens men andra problem skulle istället dyka upp.

När jag väl blev sexuellt aktiv kändes det snart som om något var fel. Det gjorde ont. Kändes torrt och sved. Lusten till sex var heller inte så tydlig som jag upplevde att den nog kunde vara. Jag sökte därför råd av ungdomsmottagningen igen, berättade om mina nya problem men möttes av oförstånd. Jag fick höra att jag var med fel partner, att jag nog inte var kär eller tänd på personen i fråga. Att vi kanske gjorde fel på något sätt. Jag bytte så småningom partner, problemen kvarstod samtidigt som stressen, skammen och skulden ökade. Vad var det för fel på mig?!? Jag sökte råd, gång på gång, men med samma resultat. Jag frågade om det inte kunde bero på hormonerna, att jag läst att det var vanliga biverkningar men fick svaret att det inte var problemet. Jag blev inte klokare men mer övertygad om att det var mig det var fel på. Jag lärde mig att sex gör ont.

Jag blev äldre och flyttade till en ny stad. En dag samlade jag mod och berättade för en gullig barnmorska om mina problem. Hon tog mig på allvar och rekommenderade mig att genast sluta med hormonerna. Sakta märkte jag skillnad. De fysiska problemen försvann. Kroppen mindes dock smärtan och det tog ett tag för mig att lära om, det gör inte ont, det kan till och med vara skönt. Det ska vara skönt!
Steget efter var att jag blev förbannad. Hur kom det sig att jag innan jag ens hade lärt känna min sexualitet, min kropp och min lust hade hamnat i situationen där jag åt hormoner? Jag började prata med vänner och väldigt många delade min upplevelse.

P-piller framhålls ofta som ett medel för kvinnors sexuella frigörelse, och visst kan det vara så, för de som det funkar för, de som inte får någon av alla de vanliga och ovanliga biverkningarna. Men för väldigt många hämmar det och förstör. För vissa är det till och med livsfarligt. Minskad sexlust och torra slemhinnor är ingen bra kombination för ett lustfyllt sexliv. Båda är dock vanliga biverkningar. Vad önskar jag då? Jo ärligare och öppnare information om p-piller. Att hormoner inte trycks på unga tjejer och att de hormonfria lösningarna lyfts fram som ett bra alternativ.

Professionellt stöd när man söker hjälp i kombination med en bra sexualundervisning som fokuserar på lust och att sätta gränser skulle verkligen kunna möjliggöra tjejers sexuella frigörelse.

Skrivet av: Katrin

5 thoughts on “P-piller nyckeln till tjejers sexuella frigörelse, eller?

  1. Bra text! Jag läste något för länge sen om varför det inte kommit p-piller för män.. och det har alltid sagts att de är för osäkra, att det är för många biverkningar. Men det är samma biverkningar som godkänts för användning till kvinnor.. hur länge som helst…

  2. Mycket bra skrivet.
    Jag har också varit där, i villfarelsen att P-piller är svaret på allt. I själva verket var det tvärtom, jag var så hormonkänslig att det faktiskt blev det bästa preventivmedlet jag haft – jag mådde nämligen så dåligt att sex fanns liksom inte på kartan.
    Tyvärr är det väl fortfarande dåligt med information. Tjejer ska peta i sig hormoner och ingen ifrågasätter.
    Och som vanligt ska kvinnorna ta ansvaret för männens sexualitet…

Kommentera

