Hotet mot Europas kvinnor

Nu ska vi prata politik och inte vilken politik som helst utan europapolitik! Som statsvetare slår hjärtat ett extra slag, men som feminist så är det ett väldigt tungt hjärtslag.

EU är tekniskt och rent ut sagt ett jävla krångel med grupper och funktioner som bestämmer kors och tvärs om och över varandra. En kan tycka vad en vill om EU och hur vida det är ett freds- och frihetsprojekt eller ett sätt för kapitalismen att institutionalisera sig själv. Oavsett vad har nu beslut fattats av folkvalda politiker som på allvar hotar samtliga kvinnor som är bosatta inom EU:s gränser. Så oavsett EU-hållning kan vi alla som feminister enas kring att det här är riktigt uselt.

Det är nämligen så att det inom EU finns kommissionärer som är ytterst ansvariga personer för vissa frågor och i dagarna har Tonio Borg från Malta blivit ansvarig för hälsofrågor. (Vilka svenskar som röstade fram Tonio kan en läsa här)

Varför är då detta ett hot mot Europas kvinnor? Hur kan denna man från Malta vara ett hot? Det är så att Tonio under sin tid på Malta har lyckats få ihop en ganska så gedigen meritportfölj med olika idéer som mer eller mindre kreativt begränsar kvinnors rättigheter och friheter. Han har bland annat lyckats med/drivit följande:

  • Kriminaliserat aborter
  • Vill ha reseförbud för kvinnor som är gravida (vi kvinnor är ju lömska så vi kan ju flaxa iväg till ett annat land och genomföra en abort, hu!)
  • Röstat emot skilsmässor
  • Vill kriminalisera spermie- och äggdonationer. Kvinnor som bryter mot lagen får gå direkt i fängelse utan att passera gå.

Sen hatar han homosexuella lite generellt också och röstat emot sambolagstiftning.

För mig så är vi med Tonio vid makten tillbaka i en av de mest grundläggande frågorna för mig som feminist. Min rätt till min egen kropp. Varför Tonio prompt ska in och bestämma eller ha en åsikt om vad jag och min kropp ägnar oss åt är helt omöjligt att förstå. Varför detta intresse för min kvinnokropp? Hur påverkar det dig alls om jag gör abort eller inte? Om jag får spermiedonationer för att jag vill ha barn kan väl jag få det oavsett om min livspartner har XX eller XY kromosomer eller om jag har en partner alls? Om jag lever med någon och vi liksom bara vill gå åt varsitt håll så påverkar det väl inte Tonio på något sätt om jag skiljer mig?

Detta omotiverade intresse för att reglera min kvinnokropp har dock inte fått EU att säga till Tonio att han kanske ska tänka över om han verkligen bör vara ansvarig för hälsofrågor eller om han bara borde åka hem och tänka över sitt liv och sina åsikter och ägna sig åt något mindre hälsofarligt för Europas kvinnor, som knyppling. Nej, han har belönats med mer makt!

Det finns med andra ord en stor risk att kvinnor runt om i Europa (som inte direkt har det lätt som det är) ska få det ännu lite tuffare. Gött liksom. Nu behövs verkligen systerskapet. Nu behövs verkligen feminismen.

År 2014 är det dags för val till Europaparlamentet. Oavsett partipolitik kan vi alla som feminister tillsammans arbeta för att den valrörelsen präglas av feministiska frågor. Tillsammans kan vi lyfta våra frågor högt på dagordningen och se till så att personer som Tonio inte tar sig rätten att bestämma över våra liv och våra kroppar. Det gör vi så bra själva.

/Susanna

Kommentera

