Inga slit- och slängvaror

En kan luras att tro att jag har startat ett privat krig mot just Dagens Nyheter, men det är snarare så att de verkar sakna en genusanalys i hela sin koncern. För nu har denna koloss till tidning spytt ut sig kvinnofientligt material igen. Idag (2012-11-26) publicerar de en ledare som ett svar på en debattartikel. Debattartikeln publicerades i lördags av kvinnoförbunden inom Centerpartiet, Kristdemokraterna och Folkpartiet och gick ut på att de ville att sexköp utomlands skulle kriminaliseras, en åsikt som de rödgröna partierna redan tagit ställning för. Idag kommer DN med ett svar. Ett svar som är så upprörande att jag har svårt att veta vart jag ska börja, så jag börjar från början.

Det börjar med att ledarskribenten drar en parallell mellan att det inte är kriminellt för en kvinna att resa från ett land till ett annat för att göra abort om abort är illegalt i landet som kvinnan bor i, därför borde det vara okej för män att åka utomlands och köpa kvinnor utan att straffas i Sverige. Det är en av de konstigaste liknelser jag någonsin varit med om. Om jag som kvinna tvingas resa utomlands för att få avgöra vad som sker med min egen kropp för att lagstiftarna i mitt land (antagligen män) har satt upp hinder för mig att avgöra mitt eget öde så är det på intet sätt samma sak som att åka utomlands och köpa en annan människa. INTE ALLS!!!

Sen kommer ett resonemang som gör att jag starkt misstänker att skribenten är man och det är så korkat att jag måste citera det:

”För det är förstås en våldsam skillnad på exempelvis Tysklands skattepliktiga och pensionsberättigande bordellanställda och asiatiska sexarbetare som fallit offer för människohandlare. […] Men det är en avgrund mellan kvinnor i människohandel som i ”Lilja 4-Ever” och låt säga danska eller tyska prostituerade utan missbruksproblem. Det är inte en gradskillnad av frivillighet, det är en artskillnad.”

Men NEJ! Det är inte en ”våldsam skillnad”. Skillnad på formerna för prostitutionen, ja. Men i grund och botten är det samma usla sak. Det handlar om att vissa (läs män) anser sig att deras sexuella lustar och sexuella behov står över andra människors (läs kvinnors) rätt till sin egen kropp och att aldrig någonsin behöva sälja sig. Oavsett om du får pension och en ren säng eller om du blir misshandlad och tvingad in i ett missbruk så är det fortfarande en del av ett patriarkalt samhällssystem. Att i en av Sveriges största morgontidningar kunna framföra denna åsikt är ett skrämmande bevis på den könsmaktsordning som råder och hur långt ifrån ett jämställt samhälle vi är.

Ledaren fortsätter sedan med en argumentation om att kvinnor i Sverige minsann inte ska ha åsikter om hur fattiga kvinnor i andra länder försörjer sig och att det är bättre att sälja sin kropp än att låta sina barn svälta. Eller så är det bättre att kvinnor i alla länder får samma tillgång till utbildning och arbetsmarknaden som männen har. KANSKE?!?!?!

Sen kommer ytterligare en liten godbit som är värd att citera:

”…sexköp […] är inget grovt våldsbrott, det är ett bötesbrott som för femton år sedan inte ens var ett brott. Det är väldigt många fler människor, i väldigt många fler länder, som ser abort som mer av en brottslig handling än prostitution. I synen på sexköp är det Sverige som avviker från nästan hela resten av världen – inte tvärtom.”

Men nu blev jag riktigt övertygad om att det ska vara okej för gubbar att åka utomlands och köpa andra människor för det är ju inte ett så ALLVARLIGT brott och det har inte varit ett brott SÅ LÄNGE!!! Eller så är det så här i mina ögon:

Sexköp är ett grovt brott men de som stiftat lagar och de som dömer har inte fattat det. Det borde aldrig ha varit okej att sälja och köpa människor, varken som slavar eller prostituerade. Precis som ingen kvinna ska kunna bli såld eller köpt ska alla kvinnor själva få bestämma om de vill genomgå en abort eller inte. Och att Sveriges syn på sexköp avviker från resten av världen är ju positivt i teorin, nu ska det bara omsättas i praktiken också. Vi ska inte backa utan fortsätta framåt.

Så (herr) ledarskribent, sexköp är en kriminell handling oavsett formerna för köpet och oavsett landet. Det borde vara så i alla länder och det borde vara höga straff. Precis som abort borde vara lagligt i alla länder. Precis som att ledarskribenterna på Dagens Nyheter borde gå en kurs i genus.

/Susanna

6 thoughts on “Inga slit- och slängvaror

  1. Ping: PeRSPeKTiV FöR FaN DN! GeNuSPeRSPeKTiV! | Calleism

  2. Bra!
    Den här ledaren, som får anses var hela tidningens åsikt som alltid osignerade är, är så osande av kvinnoförakt så man häpnar. Trots att jag känner mig härdad utav att ha sett att DN har en biass till förmån för ett patriarkalt synsätt så trodde jag alldrig att de skulle sjunka så djupt.
    Jag som läser sexköparforum känner igen allt.
    Samma myter, samma okunskap och samma blinda öga till att handeln med kvinnor och flickor för sexuella syften ökar katastrofalt ute i ”vårt” Europa.
    Att mansmedia har en usel kvinnosyn fick man härmed bekräftat med råge.

  3. Ping: Mer unken höger: DN:s ledarredaktion « PEPPRAT RÖDGRÖNT

Kommentera

