till mina systrar


Ni står mig närmast, ni ger mig glädje, styrka och kraft. Tillåter mig att överdriva, ta plats, bli för mycket, bli för full, vara för otrevlig, tjafsa och bara vara. Ni stärker min person, nyanserar mig och slipar mig till en diamant. Stöttar, pushar och knuffar mig, ibland lite för hårt. Sätter en vänskaplig insiktsfull armbåge i min sida. Kramar mig hårt och släpper inte taget. Jag vore ingenting utan dynamiken och balansen vi skapar. På samma sätt som ni gått genom vatten och försatt berg för mig ska jag alltid finnas för er.
ni är mitt elixir
och mitt antivenom.

Jag vore verkligen ingenting utan er. Klyschan som är en sanning. Några av er mötte jag som sökande tonåring, vi spelade fotboll, pluggade franska, reste till Grekland, körde kundvagnsrace och sökte kärleken tillsammans. Några av er andra mötte jag senare i livet, som en blixt slog ni ner i mig och fick mig att bli alldeles knäsvag . Ni är alla så vansinnigt starka, modiga och skarpa kvinnor. Ni är unika och samtidigt så lika. Jag har delat bottenlösa brunnar fyllda av sorg med er, men jag har också skrattat mig hes och kissnödig.

Jag vill hylla vänskapen och systerskapet, jag vill hylla våra band. Jag tycker det är dags att slå hål på myterna som säger att tjejer och vänskap är komplicerat. Visst, vi blir trötta på varandra emellanåt, ibland kanske vi till och med surnar till och det har faktiskt hänt att jag blivit ledsen på mina vänner. Men att min vänskap till dessa fantastiska kvinnor skulle vara mer komplicerat än något annat, handlar bara om att försöka skapa stigman över obefintliga företeelser. Jag tänker att relationer i stort är invecklat och svårt men inte pga. kön präglade av x och y kromosomer utan mer av den enkla anledningen att människor är komplexa. I det stora hela är vi i våra kvinnliga konstellationer precis lika allmänmänskliga som alla andra.

Det finns en enorm styrka i att ha nära vänner som peppar och stärker en. Bland mina kvinnliga vänner kan jag dela den där igenkänningsfaktorn kring patriarkala strukturer som ibland får mig att känna mig så liten och värdelös. Det är då mina kvinnliga vänner bekräftar mig men sedan vänder min uppgivenhet till styrka. Det finns något magiskt i systerskapet som får mig att baxna. Ni är fantastiska ❤ ❤

May all of your dreams come true
We felt so differently then
So similar over the years
The way we laugh the way we experience pain

Av: Malin

One thought on “till mina systrar

Kommentera

