Good enough

Sitter och ska skriva blogginlägg. Något coolt och smart om jämställdhet och feminism. Kollar runt lite aktuella händelser, hitta något jag kan hänga upp en gärna dräpande svada på. Räknar till 23 minuter nu som jag suttit och gjort det. Resultatet: noll och ingenting.

Nu kan det vara så att jag bara är trög, har absolut ingen inspiration, sitter och fryser i ett universitetsbibliotek och har just klämt ur mig en kompletteringsuppgift i kursen jag läser. Ja, det kan vara så. Men så tänker jag att det faktum att jag nu suttit i 23 minuter och hetsat för att skriva något smart och coolt och blivit mer nollställd i huvudet än på länge, nog ändå kan vara ett litet resultat av mitt duktig-flicka-komplex. Ja, det där som ofta kommer på tal och som också är sant för många flickor/unga kvinnor/tanter. Måste prestera, göra det riktigt bra, finns inget good-enough.

Jag har sett snubbar som så jävla avslappnat kör presentationer, rafsar ihop något de ska säga (eller inte ens det) och sen går upp och säger det med ett självförtroende som skulle göra vilken pösmunk som helst avis. Bara så där.

En man i sin övre medelålder som rört sig inom politiken redogjorde en gång för mig hur han såg på det där. Han menade att hans kvinnliga kollega alltid blev så stressad av att han först på mötet satt och skrev vad han skulle upp och säga i en debatt, att han liksom inte förberedde sig med argumenten inför mötet, så han hade något att hålla sig i. Hon däremot föreberedde sig länge och väl, läste, skrev och hetsade. Han skrockade och sa att det är en väldigt tydlig skillnad mellan män och kvinnor. Punkt.

Och ja, det är det i många fall. Att han sen tror att det är inpräntat i våra DNA-spiraler eller av gud givet och jag anser att det har att göra med förväntningar och krav som skapar press som sen skapar behov av extrema förberedelser och prestationsångest när något ska visas/presenteras tycker jag kanske än mer visar på hur avslappnade snubbar kan vara. Att de inte ens kan tänka sig något annat än det avslappnade, ”jag-har-läget-under-kontroll-i-alla-lägen”-tillståndet. Så om kvinnor inte har det så måste det vara av naturen givet. Jag ska ärligt erkänna att jag är så fruktansvärt avundsjuk på det. Och så jävla förbannad att det är så. Varför ska inte jag kunna ta för givet (inte ens det, för många snubbar är det en så naturlig sak i universum att ta för givet är en alldeles för aktiv handling) att det jag säger liksom är okej, att ingen förväntar sig att jag ska ha lagt ner timmar på att förbereda mig, att jag ibland inte ens behöver säga något av särskilt innehållsmässigt värde. Det är okej ändå. Till och med bra alldeles oavsett.

Jag kan tyvärr erkänna att jag själv har dessa tankemönster många gånger. Jag ger snubbar vidare ramar att röra sig inom än kvinnor. Inklusive mig själv. Jag ska sluta med det.

Det här blev good enough helt klart. Eller hur?

 

//Bea

2 thoughts on “Good enough

Kommentera

