Det är för i helvete en pandemi vi pratar om

Jag känner en tjej som heter Åza. Hon har jobbat med tjejer som utsatts för våldtäkt i över tio år. Hon har träffat hundratals som blivit fråntagna så mycket, och tillsammans med dem försökt ta det tillbaka. Nu jobbar vi tillsammans och beundrar henne oerhört.
En morgon nu i veckan hamnade vi bredvid varandra vid kaffebryggaren. Åza såg på mig, och sa ”Torun, jag vet inte om jag orkar med det här våldet mer. Jag läste ännu en artikel om tjejen som våldtogs till döds i Indien. I en kort text intill, säger världens experter att våldet mot kvinnor endast kan liknas vid en pandemi. Och enligt dem ser det inte ut att bli någon förändring.”

Jag har hört den liknelsen förut, mellan mäns våld mot kvinnor och pandemi. För att en infektionssjukdom ska klassas som en ska den ha spridits till en stor del av världen och drabbat en stor andel av befolkningen.

När svininfluensan kom till Sverige, stod jag och vaccinerade på löpande band. På kort tid framställdes mängder med vaccin, runt om i landet byggdes tillfälliga vaccinationscentraler upp och i TV stod människor med allvarliga miner och pratade hur smittspridningen skulle minskas. Man kan tycka vad man vill om att vi massvaccinerade. Jag tänker att det är en annan diskussion. Men, jag tycker att det är viktigt att se hur vårt samhälle kan mobilisera för att förhindra en pandemi.

Jag och Åza insåg det absurda i situationen, när vi pratade om jämförelsen mellan våldet och influensan. Att vi två, stod ensamma i fikarummet på en kvinnojour och skulle vara de som stoppade en pandemi.

Det är lätt att känna sig fruktansvärt otillräcklig.
Jag vet, att medan jag skriver den här texten våldtas en tjej. Under tiden du läser, ännu en till. Det fortsätter så. Dag ut och dag in, tillåts män tvinga kvinnor till sex. På måndag morgon när jag går till jobbet, ligger nya lappar med tjejer som behöver bli uppringda. Som behöver få prata. Och placera skulden där den hör hemma.

Jag tror att vi behöver en mobilisering likt den som skedde vid svininfluensan. Vi behöver vara tusentals som använder all arbetstid åt att förebygga och ta hand om våldet. Det är helt ohållbart att det saknas kvinnojourer och skyddade boende i mängder med kommuner. Vi behöver allvarliga samtal i TV om samhällets ansvar.

Och, jag vet, det behövs fruktansvärt fort.

P.s. Du som tvingats till sex mot din vilja. Det finns någon att prata med. Det finns tusentals systrar i det här landet, som vet att det som hände inte var ditt fel. Gå in på www.tjejjouren.se för att hitta de som är närmast dig.

Skrivet av: Torun

Kommentera

