Fina flickor skiter inte.

Av någon anledning känns det här inlägget lite ”pinsamt” att skriva. Ändå känner jag att det behöver skrivas. Fina flickor skiter inte. Eller, mitt inlägg handlar snarare om det motsatta, att flickor, tjejer och kvinnor faktiskt skiter men att många har problem med att gå på såväl offentliga toaletter som hemma när partnern är där.

Att jag skriver detta inlägg just nu beror på ett samtal som jag hade med en av mina allra närmaste. Jag vet inte hur vi kom in på det, men hon berättade att hon inte går på toaletten för att bajsa när hennes kille är hemma. Hon brukar istället springa bort till resecentrum eller gå hem till en vän och använda hennes toalett istället. Jag blev häpen och visste inte vad jag skulle svara. Viss igenkänningsfaktor kände jag kanske. I början av ett förhållande har jag också tyckt att det har varit jobbigt att gå på toaletten när killen är där.

Samtalet fick mig att börja tänka på en del andra samtal som jag haft. Samtal med tjejer och kvinnor som delat med sig om hur de döljer sina behov av att faktiskt behöva gå på toaletten. Berättelser som alltid förklätts till lustiga historier men som samtidigt avslöjar en hel del. Någon berättade hur killen får gå ut på balkongen samtidigt som hon spelar hög musik och spolar vatten i handfatet för att hon skulle kunna slappna av och bajsa.

Samma vecka som jag började fundera på detta hörde jag på de lokala nyheterna att en vanlig önskan från kvinnliga elever gällande lokalerna i skolan var att få separata toaletter, helst med ett ”förrum” innan där det spelas musik. De intervjuade berättade att det är vanligt att tjejer som behöver bajsa inte går på toaletten, hur de istället håller sig tills de kommer hem. Hur ont dessa tjejer får och hur det faktiskt kan leda till massa problem. Jag tänker att bilder utanför toaletter som föreställer en kille som klättrat upp i ett toalettbås för att kika in på tjejtoaletten inte underlättar. Jag läser på tjejjourens webbsida där även de beskriver problemet med att hålla sig. De uppmuntrar tjejer till att bajsa när de behöver det och informerar att vi behöver bajsa minst en gång om dagen.

Vad är det som gör att vi tjejer och kvinnor försöker att dölja att vi faktiskt har kroppsliga behov som att bajsa? Jag tänker på ett gammalt avsnitt ur Sex and the city där Carrie råkar fjärta inför mister Big och hur Samantha milt läxar upp henne. Sådant vill inte män veta av, då förloras den sexuella mystiken. Är det objektifieringen som gör sig synlig? Vi är till för att tillfredsställa, vi är till för betraktaren? Jag vet inte. Jag vet bara att problem med att hålla sig inte försvinner i och med att skolan slutar. Samma berättelser hörs bland kvinnor i alla åldrar. Tjejer och kvinnor som håller sig. Skapar komplicerade rutiner för att kunna bajsa. Jag hör hur de får problem med sina magar. Irriterade tarmar. Smärta. Förstoppningar.

Sammanfattningsvis. Att hålla sig är inte bra för magen. Alla behöver gå på toaletten minst en gång om dagen. Framför allt alla som har olika magproblem. Att skita är alltså fullt naturligt. Ändå säger fakta att en av tio elever alltid håller sig hela dagen i skolan, att nästan en fjärdedel av flickorna håller sig en hel dag och att 63 procent aldrig bajsar på toaletten i skolan.

Att som tjej bajsa eller ens fjärta är laddat. Det är inget som ska höras eller märkas. Män kommer undan enklare. Där skrattar man förlåtande bort om de fjärtar. I två relativt nya filmer var det största skämtet att de kvinnliga huvudrollsinnehavarna sket på sig. Vågar man hoppas att detta möjligen skulle kunna ses om en del i att synliggöra att även fina flickor skiter?

 

Skrivet av: Katrin

14 thoughts on “Fina flickor skiter inte.

  1. Intressant inlägg! Men ”alla åldrar”? Jag undrar det. Jag känner inte alls igen det här problemet från min egen skoltid på 70 och 80-talet. Men när det gäller genusproblematiken och påtvingade könsstereotyper verkar samhället faktiskt ha gått baklänges sen dess.

    • Tack! Du kanske har rätt när det gäller skolan men vad jag syftade på var att kvinnor i alla åldrar håller sig och på olika sätt försöker dölja sina behov av att gå på toaletten. Mina samtal har varit med personer som är allt ifrån 18-50 år. Men ännu mera skrämmande om det har blivit värre.
      Katrin

  2. Jag var väldigt mkt så där, fram tills kanske 22-årsåldern då jag insåg att det inte gick längre. Jag har alltid haft känslig mage och haft mkt problem, trots det valde jag länge att ”hålla mig” trots att det bara blev värre av det. Det kunde förstöra resor t.ex, att man inte vågade gå på toa och bajsa och därmed mådde jättedåligt. Dt var väl i samband med någon sån resa som jag bara insåg att jag var tvungen att börja bajsa. Vem fan bryr sig. Mitt välmående är så mkt mer värt än att någon ev kan förstå eller känna lukten av att jag bajsat och då tänka någonting. För vad ska de tänka: hon är inte en docka? Jag vill inte vara en docka ändå.

  3. Jag länkade till det här inlägget på Facebook och vilken diskussion det blev! Ett ämne som berör många tydligen :-). Jag har själv aldrig haft problem med detta, men det kan kanske bero på att min mamma aldrig stängde dörren om sig när hon gick på toa. Tror att man präglas mycket på sina förebilder som barn. Därför är nog allra viktigaste jämställdhetsarbetet det föräldrar kan göra genom att vara bra och genusmedvetna förebilder.

    • Oj va spännande, hade velat följa diskussionen:-). Ja bra förebilder från olika håll är viktigt. Tror att man identifierar sig med många, familj, vänner, tvprofiler å olika subgrupper.

  4. halkade in här via internetz . Ska fråga kvinnliga patienter mer i detalj om hur dom har det med just själva bajsandet. Får man svaret att allt är normalt, så verkar det ju som att det i ”normalt ” inbegriper att man inte bajsar hemma eller håller sig. Medicinskt knappast normalt.

    • Förlåt, men haha, det lär ju bli ett spännande kapitel i vårdpratet ”eh, han frågade specifikt om mina toalettvanor”
      😉

  5. Ping: i shit, therefore i am | ett ritstift i din rumpa

  6. Jag var seriöst tillsammans med en kille i ett år när jag var i slutet av tonåren som levde efter devisen ”Tjejer bajsar inte”.
    Jag har seriöst inte gjort mig av med den nojjan ÄN på grund av det året med honom. :S

Kommentera

