Inte i samma Sverige

Jag arbetar sedan ett år tillbaka med ett integrationsprojekt som handlar om deltagande och folkbildning. Projektet riktar sig till kvinnor och barn som är nya i Sverige. Under året som gått har jag mött kvinnor från all världens hörn. Vi har haft intressanta samtal, intressanta just för att jag som feminist har helt andra värderingar och erfarenheter än många av kvinnorna jag möter. Vi samtalar ofta om barn och diskussionerna handlar många gånger om att barnens pappor inte är engagerade i barnen; varken i deras skolgång, fritidsaktiviteter eller när det kommer att ha egen tid med barnen. Mammorna bär därmed hela ansvaret. Och det utan diskussioner och utan protester, för att det är helt enkelt deras uppgift och skyldighet i deras verklighet.

På bussen tillbaka från en utflykt var vi några stycken som pratade om just detta. En kvinna undrade var min dotter är när jag jobbar så sent. Med sin pappa sa jag, så där självklart. Hon var väldigt förvånad och frågade om han verkligen ville vara med henne. Våra män skulle aldrig vilja (eller kunna) vara ensamma med sina barn, sa en annan kvinna. En tredje frågade om min man var svensk.

Med dessa exempel vill jag visa att vi, jag och kvinnorna jag möter, inte lever i samma Sverige. Den svenska feminismen har inget utrymme bland dessa kvinnor, inte ens ett litet krypin. Kvinnorna jag möter är en hel värld ifrån våra jämställhetsdiskussioner.

Vad är lösningen då?

Jag tror på det personliga mötet. Att prata om detta med varje kvinna, att våga prata om feminism och jämställdhet. Och själv har jag kanske ett större ansvar i dessa diskussioner, nämligen att visa att även kvinnor med bakgrund i andra länder och kulturer kan ta plats. Jag har ett ansvar att visa att det är möjligt.

Skrivet av: Asal

One thought on “Inte i samma Sverige

Kommentera

