Att ta från de svaga

Jag var under några år kontaktperson till en tjej som vi kan kalla Miriam. Miriam var några år äldre än jag och vi bodde inte så långt ifrån varandra. Tillsammans har vi besökt otaliga loppisar, köpt CD-skivor med dansband på Konsum, fikat, kollat på kläder och skrattat. Skrattat så mycket att vi inte kunnat sluta. Skrattat så att det gjort ont i magen.

Miriam brukade skriva brev till mig som jag fick varje gång vi sågs. Där kunde jag läsa i krokiga bokstäver att hon ville att jag skulle skriva tillbaka snart. I alla breven fanns också en katt, ett hus och två streckgubbar som Miriam ritat. Den ena gubben var jag och mycket större än den andra. Den andra var Miriam och hennes gubbe höll alltid i en blomma. Miriam var på en 5-årings nivå och hon kunde varken läsa eller skriva i någon större utsträckning.

En gång när jag satt hemma hos Miriam och fikade ringde det på dörren. In kom en man i 35-40 års-åldern. När han fick se mig sitta där vid bordet såg han lite konstig ut. Liksom förvånad över att jag var där. Jag presenterade mig. Han var uppenbart störd över min närvaro. Den hade han inte räknat med. Han presenterade sig som Miriams vän. Mannen liknade inte några andra av Miriams vänner som jag träffat. De verkade inte ha något gemensamt. Jag fick ont i magen. Jag dröjde mig kvar men var till slut tvungen att gå.
Nästa gång vi sågs frågade jag försiktigt vem mannen var. Miriam berättade för mig att han kom hem till henne ibland. Att de träffats när hon gick på en daglig verksamhet under sin skoltid och han arbetade som vaktmästare där. Hon beskrev hans besök i otydliga termer. Som att de brukade kramas. Att de brukade vara nakna. Att de ibland kysstes. Hon förklarade för mig att hon inte ville ha barn nu. Att hon hade tid med det senare. Det högg till i mig eftersom jag visste att Miriam aldrig skulle få några barn. Det hon inte visste, som jag visste, var att de små gula och vita piller som hon tog varje morgon egentligen var p-piller.

Miriam hade inte ord att sätta på det som hände henne när mannen kom på besök. Hon sa aldrig att de hade sex. Kanske kände hon sig inte heller utnyttjad. Men att mannen genom sin intellektuella kapacitet hade ett stort maktövertag på Miriam var utom allt tvivel. Den fula sanningen var att han kom förbi några gånger i månaden för att ha sex med en förståndshandikappad kvinna. Som han inte annars besökte. Som inte till fullo förstod vad som hände. Som inte kunde säga ifrån eftersom hon inte visste att det som pågick var fel. Som förmodligen inte skulle blivit trodd om hon berättade. Jag tänkte på de blommor och katter som Miriam ritat till mig i breven. Hur vi valt mellan Astrid Lindgrens filmer när vi skulle ha filmkväll.

Jag kontaktade personalen som jobbade med Miriam. Som hjälpte henne att laga mat. Tvätta. Diska. Handla. Allt sådant som Miriam inte klarade av att göra själv. Personalen sa att Miriam hade många vänner. Att de inte kunde styra vem Miriam umgicks med. Men de tackade för att jag berättat och lovade att vara uppmärksamma i fortsättningen. Jag såg aldrig mannen mer. Miriam sa heller inget mer, trots att jag frågade.

Jag tänker på Miriam ofta och jag träffar henne ibland. Hennes utsatthet slår mig varje gång vi ses. Skulle jag ha gjort mer för att skydda henne? Var mannen jag träffade den enda? Fanns det fler? Jag vet inte. Jag hoppas att det inte var så. Att ta det man vill ha från den som är svagare, som inte förstår vad som händer. Att utnyttja sin maktställning för att få sex. Det är vidrigt. För mig är det likställt med att ha sex med ett barn. En liten flicka i en kvinnas kropp. Kanske just därför ännu mera utsatt.

Men skulden, den är bara hans att bära!

Skrivet av: Maria

One thought on “Att ta från de svaga

  1. Fantastiskt bra! Jag har också mötte en kvinna i liknande situation. Hon berättade att en man brukade komma hem till henne och visa snabeln, men att hon inte ville att han skulle göra det… Pratade med mina kolleger i omsorgen som berättade att det tidigare hade varit ett mycket stort problem, att män som kom in i hamnen utnyttjade dessa kvinnor. Tror att det fortfarande är ett stort problem, men mera dolt.

Kommentera

