Jag vill se tränad ut, inte biffig!

Jag gillar att träna. Jag gillar att köra järnet så svetten sprutar och musklerna värker! Jag skulle mer än gärna ha definierade muskler och tycker att fitnesskvinnor ofta är starka och hälsosamma förebilder.

Det finns dock ännu en seglivad kultur i samhället som inskränker på kvinnors möjlighet och vilja att sträva mot att ha en stark och funktionell kropp….surprise, patriarkala strukturer visar sig ännu en gång! Hur många kommentarer har jag inte läst på träningssidor där kvinnor och män tydligt deklarerar en motvilja för synliga muskler på kvinnor. Till varje bild av en tjej/kvinna med synliga muskler följer alltid ett antal kommentarer av typen, du ser manlig ut eller du ser ut som en man. En ser till och med kommentarer av typen: du ser äcklig ut! En tjej som jag läste om hade fått kommentarer av en gubbe på sitt gym som tyckte att hon skulle lyfta lättare vikter för att inte skrämma bort killar med sina stora muskler! Vad jag har lust att säga till den mannen tänker jag inte skriva här.

Vi har här ett klassiskt moment 22. Kvinnor ska träna jättehårt (för alla ska ju vara smala så klart) utan att musklerna syns, det vill säga växer och blir starkare. Eller jag tar tillbaka detta lite. Magen får gärna ha rutor på magen, men det är också allt (många kommenterar vältränade tjejers bilder med: för mycket muskler på armarna men magen skulle jag gärna vilja ha). Grejen med magrutor är ju att det är inte träning som får dem att synas utan nivån av underhudsfett på magen och då behöver man ju inte träna utan kan bara gå ner i vikt.

Kvinnor börjar leta sig in på gymmen och kör styrketräning med tunga vikter och tar plats på den mansdominerade arenan. Dock är tjejer fortfarande överrepresenterade när det kommer till konditionsträning på gruppträningen då det bland annat är mindre risk att musklerna växer för mycket och riskerar att synas. Styrketräning är fortfarande förknippat med kylskåpsbärande män (sådana där med armarna 20 cm ut från kroppen för att se större ut även om de inte skulle råka vara särskilt tränade) och kvinnors traditionella ideal ligger långt ifrån detta. En ska vara smal och tränad utan synliga muskler. Fettnivån skall vara superlåg men brösten ska paradoxalt nog minst vara c-kupor. Denna ekvation går ju inte ihop men den eftersträvas likafullt av många kvinnor. Kvinnor blir hjärntvättade med träning som är inriktad på att bränna fett inte bygga muskler. Ironiskt nog så är det just muskler som bränner fettet och ju större man har desto energi förbrukar en. Istället blir kvinnor itutade att springa och gympa halvt ihjäl sig för att bibehålla en hälsosam krop..undrar varför? Det är lätt att bli lite konspiratorisk när en tänker i dessa banor.

Nu är det ju inte så att bara för att vissa kvinnor kör hårt i gymmet och njuter av att forma sina kroppar så är de fria från det sjuka ideal som de påtvingas. Det är tyvärr så att en annan åsikt som florerar i kommentarsfälten där kvinnor pratar om träning är att om en tränar så att brösten blir mindre så är det bara att fixa till dem med lite silikon, ”bara att köpa nya” typ. Här är ju ytterligare ett moment 22. Träna hårt och kanske minska i fettprocent men även här ska brösten bibehålla sin fettnivå och vara minst en c-kupa. What the hell? En måste alltså kompensera det ”manliga” med lite ”kvinnligt” så ingen kan missta sig på om du verkligen är en kvinna. Du har då också större chans att slippa kommentarer av typen ”du ser äcklig ut” och liknande. Inte direkt hjärngympa att fundera ut anledningen till att många kroppsbyggande kvinnor har implantat (ett exempel kan ju vara ett populärt tävlingsprogram på tv med vältränade kvinnor och män som spelas in i Karlstad).
Ja, alla kroppstyper på kvinnor är ju sammanlänkade med ett visst mått av patriarkalt förtryck men det tar vi mer en annan gång. Nu vill jag prata muskler!

Jag kan bli galen på kommentarer av typen ”jag vill inte ha för mycket muskler”, ”kvinnor ska inte ha för mycket muskler”. Jag har dåliga nyheter till er, män och kvinnor har ett lika stort antal muskler så tyvärr så har vi dem redan, vad en gör med dem är en annan femma. Så klart menar dessa personer att de inte vill att musklerna ska växa för mycket så att de syns, men det gör mig inte mindre konfunderad. En oanvänd muskel är ju ett resursslöseri av stora mått! De finns ju där av en anledning och när de växer så betyder det att du blir starkare, det vill säga orkar mer och kroppen håller längre. Vi borde se funktionen av kroppen och vända oss emot det sjuka ideal som vill hålla oss undernärda och orkeslösa! Som kvinna är styrketräning extra viktigt för att motverka benskörhet vilket kryper längre ner i åldrarna och drabba kvinnor i väldigt hög grad. Många är nog tyvärr inte insatta i vilket lidande detta tillstånd faktiskt kan orsaka i en människas liv. Det krävs att en belastar sitt skelett och att träna med vikter är därför ett bra sätt att arbeta för att få just ett starkt skelett. Sen har vi ju naturen emot oss (alla är olika men lite generellt så där) och kvinnor har inte lika lätt att bygga på musklerna som män, så ett par femkiloshantlar förvandlar inte kvinnor till Swarzenegger precis. Titta, där gör jag det själv…ursäktar styrketräning och försöker få det att låta ofarligt så att inte kvinnor blir avskräckta, satan! Nej, inte bygger du muskler inte…nej, du blir inte biffig…det måste få ett slut!

Jag slutar med ursäkter i detta nu! Istället vill jag hylla alla dessa muskelmonster till kvinnor som trotsar de ideal som trycks ner i halsen på dem. De kvinnor som går till gymmet och kör järnet utan att bry sig om varken kommentarer eller blickar. De som inser vikten av att använda de resurser som finns där och väntar på att utmanas. De kvinnor som tränar sig till en stark och hälsosam kropp. Bakom varje muskulös kvinna ligger mycket hårt arbete som de ska vara stolta över och vi alla borde applådera deras bedrifter!

Skrivet av: Veronica

2 thoughts on “Jag vill se tränad ut, inte biffig!

  1. Så bra och peppande text! Känner igen mig mycket i de tankar som florerat sen jag själv började med tung styrketräning för lite mer än ett år sen. Vill tipsa om communityt Girls Gone Strong, http://www.girlsgonestrong.com, massor av bra tips för oss skrotlyftande kvinns.

Kommentera

