Färgen rosa

Rosa. En färg av många, bestående av hur många nyanser som helst. En färg, som gult, blått, lila eller turkos. Ändå representerar det så mycket annat.

Rosa har under lång period varit ett ”big no no” för mig. ”en färg som är hemsk”, ”ful och passar inte till något” eller ”en färg som inte passar mig”. Allt det egentligen betytt är ”nej, för det är en tjejfärg”.

En tjejfärg. En färg för tjejer.

Det låter töntigt men feminismen har gett mig tillgång till färgen rosa. En färg jag numera älskar (och enligt min svärmor passar väldigt bra i). Feminismen har öppnat ögonen för det kvinnohat som finns i precis allt, till och med färgval. Feminismen har hjälpt mig att förstå att det som är ”tjejigt” nedvärderas, det se som något dåligt och något att sträva bort från. Allt från känslor, uttryckssätt, sätt att gå, klä sig till färgval kodas utifrån manligt och kvinnligt och det som är kvinnligt är det sämre av dem enligt rådande normer.

Färgen rosa är en tjejfärg och jag har därför nedvärderat det. Feminismen har visat mig att det är en del av kvinnohatet. Feminismen har därför gett mig (åter)tillträde till färgen rosa. Och det är delvis därför jag numera älskar den. Eller såhär. Jag, och andra, ska välja bort färgen rosa för att det tjejigt. Just därför väljer jag att inte välja bort den färgen. För att för mig blir det som att säga att tjejiga saker, att vara tjej, är något som är lite sämre. Något att sträva bort från. Och jag håller inte med. Det finns inget som är sämre med det som kodas som tjejigt.

/Elisabeth

2 thoughts on “Färgen rosa

  1. Jag är man och älskar färgstarkt som rosa, lila, turkos och rött. Den här uppdelningen i färg och kön är helt idiotiskt. Men jag ser det från mitt håll. Som man skall man hålla tillgodo med svart, blått, grönt, grått och brunt. Urtråkigt. Jag tror på att lägga till. Låt alla ha tillgång till alla färger, att välja bort gör världen mindre.
    Har frågat sportkedjor varför inte träningskläder för män finns i t ex rosa eller lila. Även frågat Tretorn och Viking varför inte det finns gummistövlar i rött, rosa, lila eller turkos? Men om de ens svarar är svaret det korta -det skall vara så. Hoppas på ändring nån gång…

    • Ja, färguppdelningen syns framförallt i vilka färger som finns på träningskläder och liknande. När jag skulle köpa regnkläder för ett tag sedan så tittade jag ut ett snyggt ställ, lila och svart, men det visade sig att det var för litet då damstorlekarna inte är så stora (Det är ju ett helt eget ämne i sig) och jag fick ta herrkläder istället. Fanns ENBART svart och blått. Trist!
      Så jag håller med. Det handlar också om att lägga till, ge mer valmöjligheter och sluta begränsa.

Kommentera

