Manshatare…

Jag är feminist men jag hatar inte män. För mig är detta en självklarhet; att feminister inte hatar män. Tyvärr verkar det emellertid vara en allt för vanlig missuppfattning att vi feminister hatar just män. Till och med bland mina nära och kära råder ibland detta missförstånd. Av denna orsak vill jag skriva nedanstående rader;
Det finns män som berikar mitt liv, skänker mig lycka, glädje och väcker passion. Det finns män som svikit, sårat och orsakat mig smärta.
Det finns män som jag vill festa hela natten med, dansa och skåla med. Det finns män jag aldrig skulle vilja bli ensam med. Män som jag är rädd för.
Det finns män som jag litar på. Män som jag ringer och vågar gråta inför. Män som jag söker råd hos. Det finns män som aldrig får veta vem jag är. Män som aldrig kommer mig nära.
Det finns män som jag beundrar och ser upp till. Män som jag har som förebild i det privata såväl som i det professionella. Det finns män som jag inte förstår mig på och de som väcker mitt ogillande och ibland till och med min avsky.
Jag hatar inte män. Jag hatar den struktur som ger män som grupp fördelar, mer makt och större handlingsutrymme än kvinnor som grupp. Ett strukturellt hat mot kvinnor. Det finns de som blandar ihop struktur och individ. De som har svårt att förhålla sig till att feminister pratar om män som grupp. De som tror att det betyder att varje man ska hållas ansvariga för allt. Men det finns också de (även män) som inte har några problem med att särskilja struktur och individ. Män som inser att de tillhör en grupp med privilegier och som kan problematisera den manliga rollen.
Nej jag hatar inte män.

/Katrin

One thought on “Manshatare…

Kommentera

