Har du hört det förut?

Läste detta fantastiskt fina inlägg med avfärdanden av vissa stereotypa påståenden inom kategorin ”Bland de mest korkade saker folk säger”. Rekommenderad och för mig underhållande läsning då jag älskar skribenter som inte spar på sarkasmen. Jag tänkte komplettera listan med ett par påståenden till inom ovanstående kategori. Feel free att fylla på listan och jag kanske återkommer till den också.

Det går aldrig att veta vad kvinnor egentligen menar

De säger nej men menar ja. De talar runt allting så man aldrig vet vad det är de egentligen menar. Kvinnor är ett mysterium helt enkelt. Jag tänker: läs påståendet igen och se hos vem problemet verkligen ligger.

Kvinnor går på sin ”kvinnliga intuition”

”Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omedelbar bedömning utan att (medvetet) ha tillgång till alla fakta, och ställs ofta i motsats till att resonera och förstå logiskt”. Ser vi till denna definition så finns ju åtminstone ordet ”förmåga” med, vilket kan ses som något positivt. Men jag funderar – är det verkligen det som menas med ”den kvinnliga intuitionen”, eller är det bara ett uttryck för uppfattningen om att kvinnor är känslostyrda och irrationella? Hetlevrade typer? Oförmögna att tänka just logiskt (för det är ju mannens domän)? Det finns säkert de som, utöver att de tror att det finns en särskilt medfödd intuition (sitter säkert någonstans i närheten av livmodern och tomten finns också), anser att det är något positivt. Jag tänker som Barbro Alving: Så snart en kvinna tänker någorlunda snabbt kallas det intuition.

Det går också att sammanfatta som: när män inte förstår kvinnor så är det kvinnorna som är problemet. När män inte är lika snabbtänkta som kvinnor så är det kvinnorna som är problemet.

Har du hört det förut?

//Bea

 

 

 

Kommentera

