En höstkväll

Sommaren är förbi och hösten är kommen. Plötsligt kommer paniken över att sommarens underhållning och lata dagar har satt sig på magen och låren. Det är segt men, det är väl bara att gå på. Men med hösten kommer mörkret. Att ta en promenad på kvällen under sommaren är ju inget konstigt men med mörkret så blir det plötsligt lite läskigt. Varför?

Jag går på riktigt en tisdagskväll i Forshaga. Klockan nio på kvällen. Inte för att tala illa om Forshaga men det händer inte mycket en tisdagskväll.  Ändå vänder jag mig om då och då. Jag stänger av musiken ibland för att lyssna en extra gång. Jag kan lätt säga att det inte är själva mörkret som skrämmer mig. Jag har knallat runt i skogen med månen och stjärnorna som enda ljus utan att känna något obehag. Jag är inte heller en särskilt rädd av mig annars. Ändå blir jag lite stelare i kroppen om jag märker att en gatulykta är trasig vilket innebär några meter extra i mörker.

Det är ett inrotat obehag som griper tag i min hjärna och som kan kallas för rädsla. En rädsla för vem som kan komma ikapp mig. Vem som kan smyga sig på mig. Samma rädsla har gjort att jag har svarat i telefon mitt i natten när vännen ringer för att gå hem från krogen eller efterfesten. Från Stora Torget innebär det en promenad via Tingvalla med mörka vrår, under järnvägsbron innan Nöjes, förbi Herrhagsskolan och tomma fotbollsplaner innan hon är framme vid sin port. Eller var, för detta var då. Men det är samma oro som drev mig att hålla mig vaken för att lyssna på hennes fylleprat hela den sträckan som gör att jag tittar lite extra omkring mig på promenaden här om dagen. Och det är inte vampyren, vargen eller zombierna jag tittar efter.

Och även om en del av mig vet att oddsen för att något ska ske är höga är det en vardagsrädsla som gör att jag kanske kommer ändra min promenadtid nästa gång. Kalla mig feg, kalla mig löjlig oavsett så är det en känsla som finns och påverkar mig.
/Lina

Kommentera

