Kommer hon få vara frisk, även om hon skaffar barn?

Allt fler av mina vänner pratar om barn nu. En del av dem har redan fått både det första och väntar nästa, andra är gravida, och ännu flera försöker bli det. Flera av dem skriver också texter här, bland annat om utmaningen i att vara mamma och feminist och om skammen som samhället lägger på oss som inte lyckas göra ett barn. Även om mitt liv inte innehåller några egna barn, graviditeter eller försök att bli på smällen, så funderar jag mer på det ju fler ungar som föds eller försöker bli till i min omgivning. På vad som händer när mina tjejkompisar också blir mammor.

Läser i tidningen om de studier som nyligen offentliggjorts av regeringen, bland annat en djupanalys gjord av försäkringskassan. Om mäns och kvinnors hälsa efter att de skaffat barn. Om att för kvinnor ökar antalet sjukskrivningar dramatiskt efter andra barnet. I familjer med två barn som fyllt sex-sju år är mammor

Jag blir inte förvånad. Men jag blir så väldigt ledsen. Ser mina kompisar framför mig. Vill inte att de ska behöva må så där jävla dåligt att de måste tvingas till sjukskrivning.

Läser i att utredarna i rapporten menar att orsakerna är komplexa. De säger att kvinnor dels jobbar med mer styrda och repetitiva arbetsuppgifter, dels har kvinnor fortfarande huvudansvar för hemmet. De har det alltså sämre på jobbet och behöver dessutom jobba mer obetalt i hemmet.

Den gruppen som har allra högst ohälsotal är de kvinnor, som tagit största delen av föräldraledigheten och vab-dagarna, och samtidigt har ett jobb med likvärdig eller högre kvalifikationsgrad och lön som mannen. Vi räcker inte till.

Kvinnor med lägre lön, har inte lika högt sjukskrivningstal, men jobbar då ofta deltid. En deltid som innebär lägre lön, men också sämre pension och lägre ersättning vid arbetslöshet. För att få vara lite mer frisk, trots att du skaffat barn, betalar kvinnor med sin ekonomiska frihet.

Jag vill inte att kvinnor ska behöva välja mellan sjukskrivning eller sämre lön. Vill att det här samhället ska kunna bättre än så.

Vill inte vänta i 195 år till, för så länge kommer det ta om vi jobbar i den här takten, innan pappor vabar lika mycket som mammor när deras ungar kräks eller har feber.

Det, om något, känns sjukt.

Skrivet av: Torun

Kommentera

