Att ligga begränsat.

På TV:n sitter en mamma med sin tonårsdotter och hennes kompisar. De sitter i en ring och mamman ger till sin dotter en chokladpralin, som en sådan ur Aladdinasken. Hon ber dottern att sluta sin hand runt den och sedan skicka den vidare till sin kompis. Kompisen ska sedan upprepa processen. Efter en stund kommer chokladpralinen tillbaka till dottern halvsmält, slemmig och inte särskilt fräsch, ja ni kan föreställa er den. Flickan tittar på den bruna klumpen i sin hand varav mamman säger ”detta är ditt underliv om du har sex med fler än en person”. Alltså skulle en fitta bli som en halvsmält och äcklig chokladpralin om fler än en kuk kommer in i den. Scenen som spelas upp är från någon amerikansk psykologsåpa som sänds på eftermiddagarna. Personligen trodde jag att jag skulle bryta ihop av skratt när jag såg detta. Det var väl det löjligaste jag någonsin har sett. Utöver chokladpralinen bad även mamman sin dotter att trycka på en tandkrämstub så att mycket av innehållet åkte ut. Därefter bad hon dottern att stoppa tillbaka tandkrämen i tuben igen. Men det gick ju inte och detta skulle då vara lika med ens oskuld som snabbt går bort men som aldrig går att få tillbaka. Nu var detta program från ett annat land, ett land som jag kanske ser som mer konservativt än Sverige när det gäller sex och frihet runt omkring det. För visst är väl Sverige fritt gällande sex? Som tjej kan man bli av med oskulden i tonåren, ha ett one night stand då och då och komma upp i ett antal olika sexpartners, i vis mån nästan förväntas det av en. Men i detta finns det också begräsningar då det alltid finns en liten röst på ens axel som viskar att det får inte blir för mycket. Om inte ens egna samvete gör det så finns det alltid röster runt omkring som gör det i form av tjejkompisar, killkompisar, pojkvänner, andra killar, föräldrar eller media. Rösterna säger att man kan ligga lite men inte för mycket och inte för villigt för då är jag en hora, en slampa, mindre värd och ibland till och med mindre trovärdig.

Under min universitetstid hade jag och tjejkompisarna ett ganska så öppet förhållande till sex i form av ”det är kul så varför inte?!” Vi raggade friskt, följde med killar hem och pratade om det senare. Lite kliché och Sex and the city-varning, men även om vi var öppna med våra sexliv och sa att det är klart att man ska ligga lite om man känner för det fanns det alltid små, små kommentarer. Ligga lite ja, men det får inte bli för många. Siffror förekom och siffran tjugo var magisk den bör inte överskridas. Den siffran var för oss men skulle vi bli ihop med någon är det bättre att säga en lägre siffra, typ sju ska tydligen vara bra. Vår siffra tjugo hade nog varit tio från början men flyttades allt eftersom vi blev äldre, moral är inte alltid statisk.

Så det fanns en gräns, en väldigt tydlig. Ibland viskades det lite om varandra. Att nu hade nog Lisa gått hem med lite väl många den senaste månaden, var det verkligen så smart? Det var nästan som en nedräkning och då, eller om, den dagen nummer tjugo kom, så var det bäst att man gillade honom, för då var det slut på det roliga. Små regler om att inte vara för på eller villig, både vid raggning på plats men sen efteråt vid sms-kontakt. Man ska vara avvaktande och inte för pushig, inte skrämma bort mannen i frågan då denne kunde tro att man var intresserad av mer än bara sex eller tvärtom bara vara intresserad av sex och inte intresserad av förspelet innan. Då syftar jag inte på hångel utan katt-och-råtta-leken som förväntas när en kvinna och en man träffas. Trycket från vännerna skedde nog omedvetet och det var ingen som menade något illa men det byggdes upp en dubbelmoral där man å ena sidan ska vara fri att göra vad man vill samtidigt som vi kontrollerade varandra att inte gå över gränsen.

Sen var det killarna som man träffade. Killarna som ville ligga och uppskattade det men samtidigt fanns det uttalanden om att det var skillnad på tjejer som man bara låg med och tjejer som man blir ihop med. Det var exets kompis som sa att han aldrig skulle vara ihop med en tjej som har legat med fler än två killar. En annan kille sa att om vi inte hade legat första gången vi sågs så hade det kanske kunnat bli något mer, men han ville inte vara ihop med någon som var lösaktig. Ja, orden kan verka hårda och det är de men det är även den verklighet som finns när det kommer till kvinnors sexuella frihet och begränsandet av det. Klassikern att yrket hora ska få finnas bara det inte är ens dotter (flickvän) finns rotat i vårt samhälle och vi har vaggat in oss i en falsk trygghet om att det inte skulle vara så ”längre”.

Tyvärr så leder denna dubbelmoral till ganska stora konsekvenser där alla dras in i en ganska så farlig lek. Där jag som tjej ska våga ta för mig sexuellt men inte för mycket och inte för uppenbart. Jag ska spela med i att jag blir förförd även om jag från början vet att jag är intresserad. Förförande kan uppfattas som en typ av övertalning och det är här en hårfin gräns för vad som är förförande och vad som är övertalning skapas. Kvinnans sexualitet är inte fri utan den är begränsad av hur många, hur ofta och hur villigt. Gränserna är otydliga och kan variera från individer och grupper vilket kan uppfattas som inte existerande. Utifrån begränsningarna ska jag anpassa mitt beteende vilket jag gör då de samhälliga strukturerna är starka och jag vill inte få ett dåligt rykte runt mig. Jag vet inte var ifrån den starka drivkraften om att inte få ett dåligt rykte kommer ifrån. Det är som att det är fastbränt inne i mig och det går inte att få bort. Och även om jag reagerar på det är jag en del i att upprätthålla det hela genom att spela med i spelet, att vara med att sätta upp gränser för mig och mina vänner. Det är som en ond cirkel och den måste brytas. Hur? Ja, det finns väl inga svar men vi kanske kan börja med att inte skuldbelägga varandra. Att inte viska när Lisa går hem med någon ny varje helg eller fastställa siffror för vad som är ok eller inte. Det är som sagt kanske inget illa menat med dessa ageranden men det är även en bekräftelse på att kvinnan sexualitet inte är fri utan en halvsmält chokladpralin i en tonårsflickas handflata.

/Lina

3 tankar på “Att ligga begränsat.

  1. Bra text! Jag skulle kalla det där för den svenska hederskulturen, för egentligen är det inte så stor skillnad som vi vill göra.. mellan oss ”civiliserade” och ”dom där andra”.

  2. Pingback: Rätten att ligga « Lottas Allehanda

Lämna en kommentar